Drie evenementen gaven in Middelburg een kijkje achter de schermen van hun organisatie; Oerol, Concert at Sea en de Kustmarathon. Voor alle drie de events speelt de omgeving een bijzondere rol. Andersom zorgen de evenementen voor een versterking van het unieke karakter in de beeldvorming van de regio. De evenementenorganisaties koesteren hun vrije (ondernemende) rol en onafhankelijkheid; tegelijk zien zij heel duidelijk hun verbondenheid met toerisme in de regio.
Oerol Festival op Terschelling
Joop Mulder, de oprichter van het Oerol Festival heeft een bijzonder festival gecreëerd waarbij natuur, cultuur en economie samensmelten. Voor de economie van het eiland Terschelling is het festival een belangrijke aanjager. In de tien dagen van het festival wordt 19% van de eilandomzet gerealiseerd. Ook de promotie-effecten worden genoemd als belangrijk winstpunt. Mulder: “Ieder jaar wordt het Oerol Festival genoemd in diverse TV programma’s en andere media, met een waarde van 4 miljoen. Daar kun je met een reclamecampagne niet tegenop. Het festival bezorgt het eiland een imago van innovatieve cultuur in een bijzondere natuurlijke omgeving.” Ook andere Waddeneilanden kiezen inmiddels duidelijk voor een natuur/cultuurkoers. .
Het festival ontmoette in de startfase nog wel wat scepsis. Zo was er bijvoorbeeld weerstand tegen een evenement in een natuurgebied. Ook financiering van het festival was soms lastig. Zo’n 200 ondernemers op het eiland hebben een cultureel garantiefonds gecreëerd van € 400.000 waarmee risico’s in de exploitatie worden afgedekt. Inmiddels heeft Oerol een sterke merknaam met grote naamsbekendheid en een stabiel aantal bezoekers (50 a 60.000 per jaar). Veel festivalbezoekers keren later in het jaar nog een keertje terug naar Terschelling.
De belangrijkste uitdaging voor de festivalorganisatie is om vernieuwend te blijven. Mulder: “Veel betrokken partijen willen vasthouden aan successen uit het verleden. Ze denken dat zoiets zekerheid geeft. Ook veel ondernemers kiezen voor die zekerheid. Daarom is het goed dat de festivalorganisatie zelf de invulling van het festival bepaald. Wij willen en moeten elk jaar vernieuwen. Dat noemen we ‘culturele landschapsontwikkeling’. Met ons eigen kenniscentrum zijn we continu op zoek naar nieuwe ontwikkelingen en experimenten.”
Meer informatie: www.oerol.nl
Concert at Sea op de Brouwersdam
Leslie Grieten van Concert at Sea ziet ook een duidelijke wisselwerking van het festival met de omgeving: “De locatie op de Brouwersdam, aan het strand en met uitzicht over de zee, maakt ons festival uniek. Het past ook helemaal bij Zeeland. Zelfs artiesten laten weten dat ze hier graag komen vanwege de unieke omgeving en sfeer. Een belangrijke succesfactor voor en festival is de herkenbaarheid van je locatie en een aansprekend concept. Voor ons, als tweedaags festival, is ook de datum van groot belang. Daarbij wordt gekeken naar de Nederlandse festivalkalender, en naar de beschikbaarheid van logiesaccommodatie. Want midden in het hoogseizoen zitten die al vol met reguliere vakantiegangers.” Ook de programmering is een hele puzzel. Grieten: “Bezoekers van een popfestival komen af op bekende namen. Daar hangt een prijskaartje aan. Mensen kopen geen kaartje voor straattheater. Toch merken we dat zoiets wel hoog gewaardeerd wordt door de festivalbezoekers.”
Concert at Sea wordt georganiseerd in het laatste weekend van juni en trekt zo’n 40.000 bezoekers per dag (vrijdag en zaterdag.) Er wordt samengewerkt met 35 slaappartners in de omgeving. Slechts 15% van de bezoekers komt uit Zeeland. Daarmee is het festival dus een prima toeristentrekpleister. De kaarten voor concert + overnachting worden via een centrale website geboekt. Omdat de organisatie de verkoopprijs laag wil houden wordt de prijs voor een weekendkaart vastgesteld op € 65,-. Grieten: “Eigenlijk kan dat niet uit, en moeten we tijdens het festival nog aanvullende inkomsten genereren. Dat doen we o.a. door de horeca in eigen beheer te realiseren. Omdat we deelname laagdrempelig willen houden vragen we ook geen hoge provisie aan de deelnemende verblijfsrecreatie; alleen een bedrag voor de handlingkosten.”
Meer informatie: www.concertatsea.nl
De Kustmarathon
De kustmarathon van Zeeland profileert zich als ‘de zwaarste marathon van Nederland.’ Ook hier speelt de (natuurlijke) omgeving weer een cruciale rol. Zeeland heeft altijd gevochten tegen de elementen en deelnemers aan de marathon ondervinden dat tijdens deze marathon aan den lijve; door het zand, over het strand, door weer en wind. Maar aan de andere kant levert de marathon ook schitterende beelden op over de prachtige natuur waar de lopers doorheen ploeteren. (een snelle tijd zit er niet in).
De organisatie kan worden gekarakteriseerd als ‘gemoedelijk en enthousiast’. De eerste wedstrijd werd georganiseerd uit liefhebberij; inmiddels zijn er 10.000 deelnemers voor de meerdere wedstrijdvarianten. De marathon op zaterdag is inmiddels, qua deelnemersaantal, ingehaald door de wandelmarathon op de zondag. En ook de ladiesrun blijkt een schot in de roos. Met de huidige organisatie en finish in het kleine plaatsje Zoutelande, bereikt dit evenement inmiddels de grenzen aan de groei. Potentie voor verdere groei is er zeker, want het evenement raakt steeds sneller volgeboekt.
Meer informatie: www.marathonzeeland.nl
Meetinstrument
Aan het eind van de bijeenkomst werd bekend gemaakt dat er een meetinstrument ‘Toolkit Evenementen’ wordt ontwikkeld om de impact van de evenementen te kunnen meten. De provincie Zeeland zal de uitkomsten van deze Toolkit ook gebruiken om beslissingen te nemen over subsidies. Belangrijk onderdeel is de aansluiting bij het centrale kernwaarden van Zeeland; ‘Land in Zee’. Daarmee wordt gestuurd op evenementen die passen bij de regio. Kanttekening is wel dat ondernemers kritisch kijken naar de extra administratieve lasten die de Toolkit met zich mee zal brengen.
Organisatie congres en ontwikkeling toolkit: www.kenniscentrumtoerisme.nl
Eén reactie
Wat valt hier nog aan toe te voegen. Bij dit artikel kunnen regiomarketeers hun vingers aflikken en hun voordeel doen. Wellicht moeten veel regiomarketeers zich wel schamen dat ze deze lessen niet in hun eigen regio hebben toegepast.
Ga zo verder! Beleving vindt je in de omgeving.