Op maandagmiddag 10 december 2012 beklonken vertegenwoordigers van Nederlandse, Belgische en Franse Van Gogh-locaties in het Brabantse Nuenen hun definitieve samenwerking. In het decor van één van Vincents schilderijen, de Opwettense Watermolen, onthulden de partners het gezamenlijke beeldmerk en de website van Van Gogh Europe. Het Veluws Bureau voor Toerisme is samen met RBT KAN en het Kröller- Müller Museum één van de partners die zijn schouders zet onder de Europese samenwerking.
Van Gogh Europe kent in totaal 29 partners die zich inzetten om het erfgoed van Van Gogh op eigentijdse wijze voor een groot publiek toegankelijk te maken. De samenwerking vloeit voor uit de wereldwijd groeiende belangstelling voor het leven en de werken van Van Gogh en haakt aan op de toegenomen mobiliteit van toeristen die zich anno 2012 eenvoudig en snel kunnen verplaatsen tussen het zuiden van Frankrijk, Parijs en Nederland. De komende jaren wordt daarom onder meer ingezet op het fysiek en virtueel verbinden van de Europese Van Gogh-locaties en het samenstellen van arrangementen voor bezoekers uit de hele wereld. Het samenwerkingsverband bestaat uit musea, erfgoedlocaties, overheden, toeristische organisaties en organisatiebureaus voor culturele hoofdsteden zoals Mons 2015 en 2018 Eindhoven|Brabant. In het afgelopen jaar hebben de partijen gezamenlijk geïnvesteerd in de uitwerking van de gezamenlijke ambitie en de planvorming voor de opstart van Van Gogh Europe.
Veel partners, verschillende snelheden
Bijzonder aan de samenwerking in Van Gogh Europe is dat groot en klein gezamenlijk dezelfde ambities omarmen. Het kleine Vincent van Gogh Informatiecentrum in Etten-Leur werkt nu bijvoorbeeld samen met het Van Gogh Museum in Amsterdam en Fondation Van Gogh in Arles. Komend jaar zetten de overheden van Saint-Rémy-de-Provence en Arles zich samen in om een digitale route te ontwikkelen die de verschillende locaties van Van Gogh met elkaar verbindt. Op Gelderse schaal werkt het Kröller-Müller Museum samen met de regio aan een koppeling tussen food, kunst en natuur, daarbij voortbordurend op de fascinatie die Van Gogh had met het platteland. Van Gogh Brabant, het Van Gogh Museum en het Kröller-Müller Museum nemen tegelijkertijd het initiatief voor de ontwikkeling van investeringsplannen voor de versterking van het lokale erfgoed en de mondiale enthousiasmering van touroperators. Er wordt gezamenlijk gebouwd aan een Van Gogh Community, waar fans van de kunstenaars elkaar kunnen ontmoeten en verhalen en ervaringen kunnen delen.
De Nederlandse partners
De volgende Nederlandse partijen nemen deel aan de samenwerking:
Van Gogh Museum te Amsterdam, Kröller-Müller Museum te Otterlo, Van Gogh Brabant met Van Gogh Huis te Zundert, Vincents Tekenlokaal te Tilburg, Vincent van Gogh Informatiecentrum te Etten-Leur, Vincentre te Nuenen en Noordbrabants Museum ‘s-Hertogenbosch, 2018 Eindhoven|Brabant Culturele Hoofdstad van Europa| kandidaat, Vrijetijdshuis Brabant, Regionaal Bureau voor Toerisme Arnhem Nijmegen, Veluws Bureau voor Toerisme, Gemeente Ede en Provincie Gelderland.
Belgische en Franse partners
Vanuit Saint-Rémy-de-Provence, Arles, Parijs, Auvers-sur-Oise en het Waalse Mons met de dorpen Cuesmes en Wasmes zijn verschillende partijen actief in de samenwerking van Van Gogh Europe.
Bron: persbericht Veluws Bureau voor Toerisme