Europese financiering voor stimuleren toerisme Zeeland

Na eerdere succesvolle Europese grensoverschrijdende projecten hebben Kenniscentrum Kusttoerisme en Economische Impuls Zeeland nu opnieuw financiering ontvangen uit het INTERREG 2 Zeeën programma. De subsidie voor het cluster Proximity is bedoeld om de resultaten van eerdere grensoverschrijdende toeristische projecten nog beter te delen met ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers, zodat toerisme in de regio verder gestimuleerd kan worden.

Kenniscentrum Kusttoerisme, verbonden aan HZ University of Applied Sciences, en Economische Impuls Zeeland hebben nu een budget van € 58.630, binnen een totaal budget van € 257.893, voor het cluster Proximity.

Binnen Proximity worden de projectresultaten van eerdere grensoverschrijdende toeristische projecten naar een veel breder publiek verspreid. Doel is om ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers te inspireren en ondersteunen bij het ontwikkelen van innovatieve en duurzame producten en diensten, specifiek voor nabij gelegen toeristische markten zoals Vlaanderen, Noordwest Frankrijk en Zuidwest Engeland.

Op 3 april 2014 wordt een conferentie georganiseerd voor bedrijven en beleidsmakers uit het hele 2 Zeeën-gebied, bestaande uit Zeeland, West-Vlaanderen, Nord Pas de Calais, Kent, Norfolk en Suffolk. Op de conferentie, in Ashford (UK), worden de aanwezigen door een mix van sprekers, paneldiscussies en excursies geïnspireerd om toerisme tussen buurregio’s verder te ontwikkelen. Ondernemers en beleidsmakers zijn van harte welkom om aan deze conferentie deel te nemen.

Deze ondernemersgerichte conferentie wordt in juni gevolgd door een grensoverschrijdende conferentie gericht op vrijwilligers die in hun regio actief zijn als Greeter. Na beide conferenties worden alle resultaten gebundeld in een publicatie “Proximity: why travel further?”. In deze publicatie worden ondernemers en vrijwilligers geïnspireerd om in te zetten op toerisme vanuit nabije markten.

Margot Tempelman, coördinator van Kenniscentrum Kusttoerisme: “In voorgaande grensoverschrijdende projecten hebben we al gemerkt hoeveel we kunnen leren van collega-organisaties in andere landen. Deze kennis kunnen we nu nog beter doorgeven aan ondernemers en beleidsmakers in onze regio.”
Wies Buysrogge, projectmanager bij Impuls Zeeland, vult aan: “Er is veel nieuws rondom toeristen uit BRIC-landen. Maar qua marktomvang en in het kader van duurzaamheid is het veel logischer om in te zetten op toerisme vanuit de landen direct om ons heen. Dit project is er helemaal op gericht om ondernemers in Zeeland daar op in te laten spelen.”

Meer informatie:
www.impulszeeland.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *