Elkeplek.nl van start in uiterst competitieve markt

De boekingswebsite Elkeplek.nl is officieus gelanceerd. De website is een initiatief dat is ontstaan vanuit de ondernemers – de aanbodkant, en ondersteund door brancheorganisatie RECRON. Het veroveren van marktaandeel zal nog een hele klus worden voor het nieuwe initiatief.

logo_elke_plek_RGB_250pxDe initiatiefnemers willen een boekingsplatform creëren, waar ondernemers controle houden op (provisie van) boekingen van campings, bungalows en groepsaccommodaties. Op 21/2 vinden we op de website 854 huuraccommodaties, 1015 campings en 264 groepsaccommodaties. Daarnaast wordt ook de dagrecreatie op de website geïntegreerd; Dat zijn vooral zwembaden (271), sauna en wellness (31), buitensportbedrijven (98) en dagrecreatieve bedrijven (94). Aan de website wordt de komende tijd nog verder gesleuteld, maar het aanbod is nu dermate compleet dat men niet langer wilde wachten. O.a. de beschikbaarheid biedt nog geen totaaloverzicht. Mede eigenaar Jeroen Wilhelm noemt ook nog enkele punten die binnenkort worden toegevoegd: “Op korte termijn krijgt de backoffice voor ondernemers een update en op niet al te lange termijn willen we ook taalversies gaan toevoegen.”

Marketing
Een van de cruciale succesfactoren voor deze website is ‘het trekken van bezoekers’. Daarvoor gaat binnenkort een marketingcampagne van start. De omvang van de campagne is nog afhankelijk van de financiering. Een deel van de middelen is inmiddels bijeen gebracht door deelnemende ondernemers. Elkeplek.nl is nog in onderhandeling met MKB-fonds Drenthe. Die willen wel een bijdrage leveren, mits er ook andere partijen, w.o. een grote bank, ‘een duit in het zakje doen’.

Zie ook onze reportage bij de start van het initiatief Elkeplek.nl

screenshot kaart met dag- en verblijfsrecreatie
screenshot kaart met dag- en verblijfsrecreatie

Pluspunten

  • De website heeft de steun van veel ondernemers in de recreatiesector. Zij hebben gezien dat de afhankelijkheid van grote commerciële platformen kan leiden tot hoge provisies. Vooral in de hotelwereld is dat het geval. Door een eigen platform te realiseren kunnen deze kosten laag gehouden worden.
  • Elkeplek.nl heeft als een van de eerste partijen een mooie integratie gerealiseerd van dag- en verblijfsrecreatie; Als je een accommodatie opzoekt, dan zie op de getoonde kaart meteen ook de mogelijkheden voor uitstapjes in de directe omgeving.
  • Er is veel zorg besteed aan de foto’s en presentaties van bedrijven. Wilhelm: “Dit is belangrijk voor het onderdeel ‘inspireren’. De website heeft, naast boeken, ook een functie als inspiratiebron.”
  • Er staan twee ervaren mannen aan het roer van de organisatie. Jeroen Wihelm heeft in het verleden meegewerkt aan de realisatie van Funda.nl en Jan ten Hoor heeft als Ex-RECRON medewerker een uitgebreid netwerk onder recreatiebedrijven.

Kanttekeningen:

Het is op dit moment nog niet mogelijk om een voorselectie te maken met daarin alle beschikbare (vrije) accommodaties. De mogelijkheid zit wel in het systeem, maar op dit moment hebben slechts enkele bedrijven een koppeling met hun eigen beschikbaarheidskalender (boekingssoftware). In veel gevallen moet de boeker, na een voorselectie op elkeplek.nl, naar de website van het betreffende bedrijf (of een mailtje sturen) om te bekijken of de accommodatie nog vrij is. Jeroen Wilhelm verwacht dat dit probleem zich op korte termijn oplost: “Nu de website live staat is de urgentie voor ondernemers immers groter om de koppeling te realiseren. Met de leveranciers van de meeste boekingssoftware hebben we al een afstemming gemaakt.”

Het zal nog een hele klus worden om marktaandeel te veroveren. Elkeplek.nl kiest er voor om zich te profileren als zoek- en boekkanaal voor een breed aanbod in de recreatiesector, zowel dagrecreatie als diverse vormen van verblijfsrecreatie. Op de diverse markten zijn al spelers actief die hun naam en positie bij de klant en  binnen de zoekresultaten van google hebben opgebouwd. Op campinggebied, het eerste speerpunt van elkeplek.nl, zien we grotere partijen als de ANWB, ACSI, Alan Rogers en Campingnavigator en daarnaast ook nog vele kleinere partijen. Over de bungalowsector meldden we onlangs de groeiende invloed van Booking.com (met dochterbedrijf Villas.com). Maar ook partijen als Belvilla en diverse ander websites richten zich volop op deze aantrekkelijke markt. De ANWB is aan het verbreden van campings naar verhuuraccommodaties en wil op termijn ook een koppeling maken met het dagrecreatieve aanbod op Land van ANWB (3482 uitjes). Bij groepsaccommodaties, het tweede speerpunt van elkeplek.nl,  zien we o.a. groepen.nl en vakantieadressen.nl. Deze laatste lijkt klein maar beschikt over een netwerk van subwebsites.
Daarnaast wordt de markt voor boekingen ook nog gedeeld door diverse partijen die de markt op een andere manier benaderen; actiematig,  zoals vakantieveilingen.nl en groupon. De website Zoover kiest voor onderscheidend vermogen door publieksrecensies en ook Google begint zich in deze markt te ontwikkelen door accommodaties te inventariseren; met een recensietool er bij. De status van de VVV’s, met hun database NDTRC, is lastig in te schatten, omdat deze alleen toegankelijk is voor een select gezelschap (van o.a. VVV kantoren.)

Reacties uit de markt:

Een groot aantal ondernemers heeft, op basis van een presentatie, in ieder geval vertrouwen getoond door van van tevoren al een strippenkaart af te nemen en te betalen. Daarmee kan de ontwikkeling en marketingcampagne worden gefinancierd.

Stratech is een van de partijen waarmee wordt samengewerkt. Zij zorgden afgelopen week voor een werkende koppeling met hun touroperator module. Deelname aan Elkeplek wordt gezien als logisch: “Het is goed om als recreatiebedrijf om op meerdere platformen actief te zijn. Je ziet dat steeds meer boekingen buiten de eigen website worden gerealiseerd. Naast een platform als elkeplek.nl zijn ook lokaal en regionaal georganiseerde initiatieven in opkomst.”

Stef Driessen, Sector Banker Leisure bij ABN Amro: “ElkePlek helpt de recreatiesector inspelen op het snel veranderde consumentengedrag. De 8 op de 10 consumenten die hun reis online boeken, zien straks niet alleen van te voren hoe hun recreatieplek er uit ziet, maar ook wat de omgeving te bieden heeft aan kunst, sport en cultuur. Daarnaast bieden de reviews ondernemers de mogelijkheid om slimme investeringsbeslissingen te nemen, zodat het aanbod optimaal blijft aansluiten bij de vraag.”

Niet iedereen reageert enthousiast op het initiatief. Uitermate kritisch is recreatie-deskundige Hans van Leeuwen (Pleisureworld): “Dit is een voortzetting van het geflopte Footzy.nl en dus oude wijn in nieuwe zakken. Met deze aanbodgerichte aanpak speel je niet in op de behoefte van de consument. Wat ik zie is vooral gebruik van oude techniek, en daarin ontbreken instrumenten die de conversie ‘van bezoeken naar boeken’ stimuleren, zoals bijvoorbeeld flash deals en maatwerk-aanbod. Ook staat de website nog in de kinderschoenen en heeft het nog lange tijd een zeer beperkt bereik. Ondernemers die zijn ingestapt hebben niet gekeken naar het rendement, maar vertrouwen blind op het RECRON logo.”

Op crowdfundingplatform NLinvesteert wil elkeplek.nl een bedrag van € 300.000 ophalen voor investeringen in automatisering en marketing. Het risico voor deze investering wordt ingeschat op NLI score 3 (van 5 sterren). Investeerders wordt een rendement van 9% per jaar beloofd. Inmiddels (op 21/2/2015) is 37% van het bedrag toegezegd, waarvan 33% vanuit overheidsorganisaties en 4% via marktpartijen. Meer informatie: www.nlinvesteert.nl

Meer informatie: www.elkeplek.nl

3 reacties

  1. Gefeliciteerd met deze nieuwe poging, maar ik heb er een wat aftands gevoel bij: de zoveelste poging van de zoveelste organisatie een of andere ‘unieke’ website te lanceren.

    Een belangrijk gegeven vind ik de respons op de ‘crowd funding’-actie voor ‘investering en marketing in elkeplek.nl’: bijna 100% wordt bekostigd door overheidsorganisaties. Niet bepaald het soort organisatie waar het marktdenken en het aanvoelen van de markt aan toe te vertrouwen is.
    Hoogstwaarschijnlijk wordt die 3 ton gebruikt om bezoekers te kopen, want die zullen niet vanzelf komen.

    Het gaat er niet om of een website de steun heeft van ondernemers (hierboven als ‘voordeel’ gesteld). Het gaat erom of een website de steun heeft van het publiek. Overigens geeft publiek geen steun. Publiek komt en gaat, en moet je binden (tussen haakjes, dat zul je niet doen met twee foute linkjes op de homepage onder de buttons ‘ Concerten ‘ en ‘ Dagje uit ‘)

    De Recron-jongens zijn altijd welkom ons te bezoeken voor advies, we zijn om het hoekje van Recron gevestigd, op zo’n 200 meter afstand., over het spoor. Zonder strippenkaart.

  2. Opvallend hoe mensen klaar staan met hun oordeel zonder het verhaal achter de intenties en het businessplan te weten. Maar ik zie dat deze afkomstig is van iemand met een eigen platform. Wellicht dat men daar http://www.elkeplek.nl een grote concurrent ziet. Een beter compliment kunnen we ons niet wensen.

    Maar nu over de inhoudelijkheid:

    Elke Plek is uniek in haar opzet. Een samenwerking met de branche die zelf als groep bedrijven het niet voor elkaar krijgt om het aanbod op 1 centrale plek bijeen te brengen. Dat is begrijpelijk, want ‘de branche’ is een verzameling bedrijven met ieder eigen ondernemers. Dat de branchevereniging het niet doet is ook begrijpelijk. Dat is een vereniging en moet ‘werken’ met de middelen van de leden, heeft een trage besluitvormingsstructuur en andere doelenstellingen. Dat maakt van Elke Plek zo’n uniek model. Wij doen het samen met de branche. Met goede en duidelijke afspraken en de zekerheid dat bij succes de branche ook daarin meedeelt en de winsten niet volledig wegstromen naar derden.

    Vanaf de start heeft Elke Plek maar liefst 2.000 bedrijven om te tonen. Een groot deel daarvan heeft inmiddels ook uitgebreide content aangeleverd. En sinds de beta lancering op 5 november 2015 heeft de sector positief gereageerd. Zo positief dat Elke Plek op zoek is gegaan naar mogelijkheden om te kunnen versnellen in ontwikkeling. En daarvoor is financiering nodig. Inmiddels is er een intentieverklaring met een ‘overheidsinstantie’ (zie het FD van gisteren om te weten wie dat is) die op afstand als investeerder, zonder zeggenschap, wil investeren. Waarom? Omdat zij het belang en gelijk ook het potentieel van Elke Plek voor de sector zien. Niet meer niet minder.

    Inzake de steun van de consument: helemaal mee eens. Zonder bezoekers, kun je niet bestaan. Maar we hoeven in ieder geval niet op 2 fronten te strijden. De aanbodzijde van de markt is immers door de samenwerking met RECRON (maar ook niet-RECRON) afgedekt. We moeten ‘alleen’ zorgen dat de consument ons gaat vinden. Geen gemakkelijke opgave maar samen met de sector gaat dat zeker lukken..

    En voor wie dit leest en recreatieondernemer is: uiteraard is de keuze aan u. U mag zelf kiezen op welk platform u instapt. Maar bedenk wel wat het op termijn voor u gaat opleveren. Bij Elke Plek weet u in ieder geval wat de afspraken zijn en wat onze doelstellingen zijn. Wat er bij con-collega’s gebeurt…. dat weten we niet dus hebben we daar ook geen oordeel over. Zo hoort dat.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *