Eigenaren van vakantiewoningen in Nederland hebben in 2022 gemiddeld 8% meer opbrengsten gegenereerd dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van vakantiehuizengigant Belvilla by OYO. De opbrengsten van 2022 zijn vergeleken met die van 2019.
Het lijkt erop dat investeren in een vakantiewoning nog steeds een goede beslissing is, aangezien het percentage Nederlandse vakantiewoningen waarvan de opbrengsten zijn gestegen 68% bedraagt.
- 10% van de eigenaren had in 2022 tot 10% meer opbrengsten dan in 2019;
- 11% van de eigenaren had in 2022 tussen 10-20% meer opbrengsten dan in 2019;
- 46% van de eigenaren had in 2022 meer dan 20% opbrengsten ten opzichte van 2019.
Regionale verschillen
De drie populairste regio’s voor vakantiehuizen zijn Noord-Holland, Zeeland en Gelderland. In deze regio’s is de gemiddelde opbrengst per woning berekend en vergeleken met 2019. Ten opzichte van 2019 is de gemiddelde opbrengst in Noord-Holland 42% gestegen. In Zeeland is dit een stijging van 15% en in Gelderland 12%.
Nederland hoogste stijging
Op Europees niveau zijn de opbrengsten van huiseigenaren in Nederland het meest gestegen. Het percentage Nederlandse vakantiewoningen waarvan de opbrengsten zijn gestegen, bedraagt 68%. Dit percentage ligt in buurland België op 59%. In Duitsland ligt dit percentage ook iets lager dan in Nederland, namelijk 65%.
Vakantiehuizen populair
Sinds 2019 maakt Belvilla deel uit van het wereldwijde hospitality-technologieplatform – OYO, een bedrijf dat trots is op zijn technologie en vermogen om gasten en huiseigenaren te helpen. Volgens Shirish Damani, Global Chief Revenue Officer bij OYO: “Voor ons bij Belvilla is het bieden van de beste ervaring voor vakantiehuiseigenaren de kern van ons bedrijf. OYO helpt de huiseigenaren om hun opbrengsten te maximaliseren door onder andere advies te geven over verschillende technologieën. De afgelopen jaren hebben we een lange weg afgelegd. We zijn blij met de omzetstijging van onze huiseigenaren in vergelijking met 2019. Dat is ongetwijfeld mogelijk door ons dynamische prijsmodel: we vergroten de boekingsvraag door een combinatie van historische gegevens, internetonderzoek, analyses en markt- en concurrentiegegevens. Naarmate we verder gaan, passen we voortdurend de huizentarieven aan, om de hoogst mogelijke bezetting en inkomsten voor huiseigenaren te bereiken. Daarnaast zijn een sterk direct vraagkanaal en een solide distributienetwerk, met meer dan 2000 lokale en wereldwijde online reisbureaus, affiliates en reisagenten, ook van het grootste belang om de hoogste vraag te garanderen.”
Bron en meer informatie: www.belvilla.nl