Efteling en Rijksmuseum meest populaire dagattracties in Nederlandse media

De Efteling en het Rijksmuseum zijn de absolute publiekslievelingen in de Nederlandse media, zo blijkt uit onderzoek van Clipit, specialist in media monitoring, analyses & insights. Clipit onderzocht de populariteit van de top 25 dagattracties in de Nederlandse media tussen 1 mei en 30 juni 2022.

Het onderzoek benoemt onder andere het potentieel bereik en sentimentscores, maar biedt ook inzicht in de inhoud van de berichten.

70-jarig bestaan van de Efteling bezorgt grootste dagattractie van Nederland de #1-positie

De Efteling is al jaren de grootste dagattractie in Nederland. Het heeft consistent de meeste bezoekers per jaar en maakt deze status ook waar in de media. Het attractiepark steekt met ruim 30.000 berichten in traditionele-, online- en social media in twee maanden tijd met kop en schouders boven de rest uit. Dit is meer dan tweemaal zo veel als de nummer twee, het Rijksmuseum, en maar liefst zes keer zo veel als de nummer drie, dierentuin Artis.

De #1-positie dankt de Efteling aan het feit dat het meerdere keren uitgebreid in het nieuws kwam. Op 17 mei maakt het Brabantse attractiepark bekend dat er in 2024 een nieuw themagebied wordt toegevoegd aan het park, met een nieuwe attractie Danse Macabre. Dit wordt door een breed scala aan media beschreven, van Omroep Brabant tot aan de Libelle. De aanpassing gaat echter wel ten koste van het spookslot, dat vooral op social media betreurd wordt, maar niet leidt tot overwegend negatieve aandacht. Daarnaast bestond de Efteling op 31 mei 70 jaar en ook dit werd breed uitgemeten in de media. Zo publiceerde de NOS een artikel en blikte het RTL Nieuws met verschillende bezoekers terug op de herinneringen die zij aan het attractiepark hebben.

Bezoek Koningspaar aan Rijksmuseum zorgt voor piek in publiciteit

Het Rijksmuseum blijft het meest besproken museum in de Nederlandse media. Van alle onderzochte musea steekt het Rijksmuseum met bijna 15.000 berichten met kop en schouders boven de concurrentie uit. Daarmee laat het het van Gogh Museum (3.878), het Amsterdam Museum (1.135), Madame Tussaud (589) en het Anne Frank Huis (532) ver achter zich.

Dat het Rijksmuseum zo veel meer aandacht heeft gekregen in de media heeft onder andere te maken met een bezoek van het Koningspaar in juni, waar zij dineerden met kopstukken van de Europese Centrale Bank. Dit leverde veel media-aandacht op met onder meer publicaties in het Algemeen Dagblad en Het Financiële Dagblad, maar ook in media zoals de Libelle en Nouveau.

“De vakantieperiode is officieel begonnen en veel Nederlanders zullen naar dagattracties kijken om ontspanning en plezier te beleven”, zegt Charissa Smits, Managing Director bij Clipit. “Met dit onderzoek maken wij inzichtelijk welke dagattracties populair zijn in de media en waarom. In het geval van dit onderzoek werd ons voorgevoel dat de Efteling er wel eens heel positief uit zou kunnen springen absoluut met data onderbouwd. Het is natuurlijk erg relevant voor de attracties zelf om over cijfers en data van hun eigen merk te beschikken, maar media-aandacht kan er ook voor zorgen dat potentiële bezoekers de betreffende dagattracties (her)ontdekken, en dat is voor iedereen positief!”

Bron en meer informatie: www.clipit.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *