Dutch Grand Prix in Zandvoort sluit af met 305.000 bezoekers

Er zijn in totaal 305.000 mensen afgekomen op de Dutch Grand Prix in Zandvoort – verdeeld over 4 dagen. Dat is zelfs meer dan in 2024 toen het officiële bezoekersaantal uitkwam op 300.000. Zaterdag en zondag waren uitverkocht met 105.000 bezoekers per dag. Op de aanloopdagen donderdag en vrijdag kreeg het circuit in totaal 95.000 gasten over de vloer. Dit zijn alleen de bezoekers aan het circuit.

Volgend jaar (2026) is voorlopig de laatste editie van de Dutch Grand Prix in Zandvoort. De fans van Zandvoort en Formule 1 treuren daar nu al om, want de sfeer in Zandvoort is ongeëvenaard. We waren dit jaar zelf getuige van de enorme operatie die rondom de racedag, waarin het sportieve gedeelte in een uitstekende mix met de publiekservaring is opgezet. Binnen de recreatiesector is sport nog altijd een segment dat zich onderscheid door veel beleving en betrokkenheid. Zeker als er sprake is van sporters en hun fans.

Dit jaar was er sprake van een groei van het aantal buitenlandse bezoekers. BNR meld dat 30% van de bezoekers uit het buitenland afkomstig is. Daar profiteert de verblijfsrecreatie in de regio nadrukkelijk van mee. Hotelspecials melde vlak voor de race: “De meeste accommodaties in Zandvoort zijn al maanden van tevoren volgeboekt. Alternatieven in de omgeving, zoals in de regio Haarlemmermeer of de Randstad, worden massaal geraadpleegd, maar ook hier stijgen de tarieven fors. In Hoofddorp kost een doorsnee hotelovernachting tijdens het GP-weekend tussen de €600 en €700 per nacht.”

Duurzame inspanningen

Het evenement heeft in het verleden regelmatig onder vuur gelegen van duurzaamheidsorganisaties. Ondertussen doen de organisatoren van de GP in Zandvoort hun uiterste best om het evenement zo duurzaam mogelijk te laten verlopen. Jan Lammers, sportief directeur van de Dutch Grand Prix: “Als je alleen al bedenkt dat we erin slagen om 98% van onze bezoekers met openbaar vervoer en fiets hier naartoe te laten komen. Dat vinden collega-organisatoren in het buitenland nog altijd ongelofelijk,”

Zie ook de analyse duurzaamheid van internationaal Sports Business specialist Joe Pompliano

Gastbeleving

Een uitgebreidere analyse van de Dutch Grand Prix, waarin we inzoomen op de gastbeleving, publiceren we binnenkort op deze website. Daarbij maken we o.a. een vergelijking maken met een andere recreatieve activiteit met een grote bezoekersstroom; cruisereizen. MSC Cruises was één van de sponsors van de GP in Zandvoort en zij kijken ook mee naar de overeenkomsten tussen cruisen en een sportevent, met o.a. onderwerpen als crowd control & toegangssystemen, hospitality, het VIP segment, duurzame ambities en impact op de locale bevolking.

Meer informatie: www.dutchgp.com

De evenementen in Zandvoort trokken ook nog de nodige bezoekers

In totaal trokken de activiteiten van het Racefestival (buiten het cercuit), inclusief de opwarm events, bijna 70.000 bezoekers, verspreid over het dorp en gedurende alle festivaldagen. Het Racefestival laat zien dat Zandvoort naast de Dutch Grand Prix ook een eigen groots publieksevenement heeft. Het Racefestival speelt ook een belangrijke rol bij de betrokkenheid van de eigen inwoners van Zandvoort bij het evenement.

Meer informatie: www.visitzandvoort.nl/racefestival/

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *