Duitse touringcarbedrijven op bezoek bij Vlaamse erfgoedsites WOI

Van 2 tot 5 april zijn een 200-tal ondernemers uit de Duitse autocarsector te gast in West-Vlaanderen. Het bezoek van deze sector kadert in een meerdaags congres in Brugge en Ieper. Naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van de Groote Oorlog hebben de autocaristen tevens een bezoek gebracht aan de Westhoek en Ieper.

wo1 toerismeHet congres van deze Duitse ondernemers staat in het teken van ‘Grenzeloos Reizen’ en sluit aan bij het thema van de 100-jarige herdenking.

“Het is een eer om de Duitse gasten te ontvangen. Immers, bij de herkomst van de verblijfstoerist in de Westhoek komt 56% uit Vlaanderen, een 30% uit UK, 6% uit Nederland, 3% uit Frankrijk en slechts anderhalf procent uit Duitsland. Het is voor Ieper en de Westhoek een intense opdracht om Duitse bezoekers aan te trekken. De herdenking van de Eerste Wereldoorlog biedt diverse mogelijkheden om potentiële Duitse toeristen te informeren en te inspireren. Dit niet alleen om het WO I erfgoed te ontdekken, maar ook om te proeven van de couleur locale. Bij het In Flanders Fields Museum merken we een lichte stijging van de Duitse groepsbezoekers, “aldus Jef Verschoore, schepen voor toerisme in Ieper en ondervoorzitter Westtoer.

Op bezoek in de Westhoek
Na Brugge bezoeken de autocaristen ook de Westhoek. Op het programma staan onder meer het In Flanders Fields Museum in Ieper en de Last Post. Verder bezoeken ze de Dodengang en het Museum aan de IJzer in Diksmuide alsook de Duitse Militaire begraafplaats in Vladslo. De trip gaat verder naar het nieuwe Käthe Kollwitzmuseum in Koekelare. De trip wordt afgesloten in het Kasteel van Rumbeke, hoofdzetel van FBAA (Federatie van de Belgische autobus- en autocarondernemers).

De Westhoek heeft voor de Duitse WO I toerist een ruim aanbod. Vier Duitse begraafplaatsen zijn te bezoeken. De loopgraven ‘Bayernwald’ in Wijtschate (Heuvelland) zijn authentiek Duits. Ook de Commonwealth begraafplaatsen Tyne Cot en Lijssenthoek bieden een meerwaarde voor Duitse bezoekers. Binnen het evenementenprogramma ‘GoneWest’ van de Provincie West-Vlaanderen kunnen toeristen deelnemen aan initiatieven zoals het ‘Lichtfront’ en het beeldenproject ‘Coming world remember me’.

Nog meer acties voor de Duitse markt
De huidige actie voor de reissector is niet de enige inspanning die Toerisme Vlaanderen (in samenwerking met Westtoer) doet op de Duitse markt. Begin maart was de regio vertegenwoordigd in Berlijn op ITB (Internationale Tourismus Börse). Gedurende een zestal dagen werden geïnteresseerde Duitse pers, trade en toeristen te woord gestaan door vertegenwoordigers van Toerisme Westhoek/Westtoer op de stand van Toerisme Vlaanderen. Regelmatig organiseren Toerisme Vlaanderen en Westtoer individueel begeleide bezoeken of groepsreizen voor pers en trade in de Westhoek.

“Toerisme Vlaanderen gelooft dat dit congres een unieke gelegenheid vormt om het Duitse publiek uit te nodigen naar de Westhoek waar het landschap overvloedig getuigt van een gemeenschappelijk verleden. We geloven dat de herdenking van de Groote Oorlog, 100 jaar later als Europese partners, zeker ook relevant en waardevol is voor Duitse bezoeker van de 21ste eeuw. We merken trouwens heel goed dat de interesse vanuit het Duitse publiek wat dat betreft almaar toeneemt en dat ook het aantal Duitse bezoekers in de Westhoek toeneemt. Maar voor Toerisme Vlaanderen betekent dit natuurlijk ook een prima gelegenheid om bezoekers uit Duitsland kennis te laten maken met het aantrekkelijke aanbod van Vlaanderen in het algemeen, meer bepaald met onze kunststeden zoals Brugge, onze groene regio’s zoals de Westhoek en natuurlijk ook onze Vlaamse Kust”, aldus Peter De Wilde, Administrateur-Generaal van Toerisme Vlaanderen.

Nieuwe publicaties
Recent publiceerde Toerisme Westhoek een Duitstalige folder met de belangrijkste bezienswaardigheden en evenementen. Ook een viertalige Westhoek WO I kaart ligt ter beschikking. Binnenkort wordt een Duitse vertaling van zes nieuwe WOI-autoroutes.in 1 publicatie uitgebracht. Toerisme Ieper heeft een volwaardige Duitstalige brochure met daarin de troeven van de stad. Alle communicatiedragers van het In Flanders Fields Museum zijn beschikbaar in het Duits. Toerisme Westhoek lanceert eind april een nieuwe Duitstalige website.

Ethisch en meerstemmig
Al deze initiatieven gebeuren met veel zorg en respect voor de specifieke context. Herdenkingstoerisme is immers veel meer dan het ontsluiten en het communiceren over het oorlogserfgoed. Er moet ook plaats zijn voor betekenis en reflectie. Westtoer en Toerisme Vlaanderen hebben op initiatief van minister Bourgeois nagedacht over een basisconcept dat ‘Toerisme+’ genoemd wordt. Westtoer zet aan de hand van zeven basisprincipes het kader uit voor een ethisch en meerstemmig herdenkingstoerisme rond 100 jaar Groote Oorlog: respect, gastheerschap, toegankelijkheid, meerstemmigheid, (inhoudelijke) verdieping, internationalisering en de vredesboodschap.

Meer informatie: www.westtoer.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *