Dit jaar geen themajaar, wel weer herstart van buitenlandse campagnes

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft aan 2022 geen toeristisch thema meegegeven. In de marketing van Nederland als reisbestemming wordt wel dankbaar ingespeeld op De Floriade die van 14 april – 9 oktober wordt georganiseerd in Almere.

De Floriade is een focusactiviteit in 2022

Conrad van Tiggelen, Director Strategy & Branding bij NBTC geeft aan dat het in deze tijden lastig is om voldoende draagvlak te vinden voor een themajaar: “Vorig jaar stond in het teken van ‘Ode aan het Nederlandse Landschap’. Dit thema hebben we deels moeten aanpassen aan de coronabeperkingen. Voor dit jaar hebben we geprobeerd om het thema ‘Growing Green Cities’ te lanceren. Dat past goed bij de Floriade. Helaas konden we daarvoor onvoldoende partners en middelen vinden om daar een compleet themajaar mee op te bouwen.”

De themajaren van NBTC voor de komende jaren staan nog niet definitief vast. Van Tiggelen: “Anders dan in het verleden kijken we bij het vaststellen van een thema nu ook veel meer naar de maatschappelijke relevantie van een thema. Dat vloeit voort uit onze strategie die we eind 2018 hebben gepresenteerd in de toekomstvisie ‘Perspectief 2030.’ Daarin staat o.a. omschreven dat we verder kijken dan alleen naar de economische belangen. “

In 2023 staat de grote Vermeertentoonstelling op de (internationale) kalender, maar niet zozeer als themajaar. Voor het jaar 2025 is NBTC in gesprek met de steden Rotterdam en Eindhoven. Dat zijn twee vooruitstrevende steden die in dat jaar het Nederland van 2050 willen schetsen waarin we betekenis kunnen geven aan NewDutch.

Herstart van de campagnes in België en Duitsland

NBTC gaat er vanuit dat de reiswereld zich in 2022 langzaamaan weer zal herstellen van de coronacrisis. Dit jaar wordt de marketing vooral gericht op de buurlanden België, Groot Brittannië en Duitsland, met als motto ‘Welkom terug, beste buren’.  In maart gaat er een campagne van start waarin wordt uitgelegd wat Nederland tot een bijzonder vakantieland maakt. Van Tiggelen: “Maar voordat we weer met promotie kunnen beginnen moeten we eerst de potentiële bezoekers duidelijk maken dat een bezoek aan Nederland weer veilig kan plaatsvinden. Het informeren van de buitenlandse toeristen neemt dus ook een belangrijke plek in onze marketing. Het is vooral een uitdaging om weer bezoekers naar de Nederlandse steden te krijgen. Dat segment heeft wel hele zware klappen gekregen door de coronacrisis.”

Aanhaken ondernemers

NBTC werkt bij de promotie van Nederland hoofdzakelijk samen met destinatie- en citymarketingorganisaties. (DMO’s en CMO’s.) De inbreng van ondernemers verloopt via deze partijen. Deze DMO’s en CMO’s richten hun campagnes ook op de Nederlandse markt, waar NBTC vanuit het ministerie van EZK de opdracht (en begrenzing) meekrijgt om de campagnes op inkomend toerisme te organiseren.

De campagnes zullen vooral online plaatsvinden.

Meer informatie: https://www.nbtc.nl/nl/site/organisatie/actueel/nederland-open-voor-bezoek-herstart-marketingcampagnes.htm 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *