Zeeland speelt in op toeristische trends; en heeft een topjaar in 2010

Zeeland heeft een prima toeristenjaar 2010 achter de rug en met 1,4 miljoen vakanties was dit het hoogste aantal sinds 2004. Zeeland is nog steeds populair als kampeerprovincie, maar ook de huisjes hebben met 25% een aanzienlijk aandeel. In de trendrapportage van het kenniscentrum toerisme is ook uitgebreid aandacht besteed aan de trends waarmee het toerisme (in Zeeland) te maken heeft.

Kamperen blijft populair (camping Julianahoeve)

Inkomend toerisme
Zeeland zag ook het inkomend toerisme in 2010 sterk toenemen. Het aantal buitenlandse gasten in Zeeland steeg met 16% ten opzichte van het voorgaande jaar, het aantal overnachtingen steeg met 8%. Buitenlandse gasten kwamen dus vaker maar korter naar Zeeland. Het marktaandeel van Zeeland binnen Nederland is gestegen, de Zeeuwse ontwikkelingen zijn beter dan de landelijke trend.

Duitsland blijft verreweg het belangrijkste herkomstland voor Zeeland. Het aantal gasten uit dit buurland is in 2010 gestegen met 16% ten opzichte van 2009. België is in de afgelopen vijf jaar een belangrijke groeimarkt voor Zeeland geweest. Na een kleine dip in 2008 steeg het aantal Belgische gasten in 2009 en 2010 verder door tot recordhoogten.

Werkgelegenheid
In 2010 waren er 14.390 personen in Zeeland direct werkzaam in de toeristisch-recreatieve sector, 2% meer dan in 2009. De totale Zeeuwse werkgelegenheid nam in 2010 licht af, van 171.400 personen in 2009 naar 170.600 personen in 2010. Toerisme & recreatie heeft een aandeel van 8,4% in de totale werkgelegenheid.

De horeca in Zeeland blijft met 7.780 werkzame personen in 2009 de grootste werkgever in de toeristisch-recreatieve sector, maar het aantal banen nam licht af. Het aantal banen bij verblijfsaccommodaties nam aanzienlijk toe. Met name de Zeeuwse hotels hadden meer medewerkers in dienst.

Trends in toerisme
Het Zeeuwse rapport benoemt ook diverse trends in de toeristische sector:

  • Feminisering: De maatschappij ‘vervrouwelijkt’.
  • Social-lites: mond-tot-mond reclame via de sociale media.
  • Random acts of Kindness: Consumenten willen authenticiteit, en een menselijke invloed in een product
  • Prijzengekte: Trendwatching.com voorspelt een totale prijzengekte.
  • Eco-superior: Zoektocht naar een meer milieuvriendelijke, duurzame maatschappij en economie.
  • Het Nieuwe Werken en andere vrijetijdsbeleving
  • Simplifying life: Consumenten zijn op zoek naar meer eenvoud in producten en diensten.
  • Feeling safe: De huidige consument voelt zich thuis het meest veilig
  • Creating experiences: Je eigen wereld creëren, op zoek naar je eigen identiteit en authentiek zijn.

Bekijk het hele rapport op: www.kenniscentrumtoerisme.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *