De zakelijke reisbranche is in 2009 zwaar getroffen door de economische recessie. In 2010 was er sprake van herstel en dit zet in 2011 door. De omzet van de branche zal hierdoor nog onder het niveau van voor de recessie liggen, maar naar verwachting wel tot 10% hoger zijn dan in 2010. Het reisbudget van het bedrijfsleven wordt, op langere termijn, bepaald door de extra opbrengsten die een zakenreis genereert. Dit concludeert ING Economisch Bureau in de sectorvisie zakelijke reisbranche.
Ontwikkeling sector bepaald door rendement zakenreis
Aangezien een zakenreis vaak, direct of indirect, een commercieel doel dient – bijvoorbeeld om een contract binnen te halen – zal het rendement van de zakenreis op langere termijn leidend zijn voor de ontwikkeling van de zakelijke reisbranche. Deze kosten- batenanalyse is, zowel in periodes van laag- als hoogconjunctuur, bepalend voor het reisbudget van het bedrijfsleven.
Effecten van vergrijzing en internationalisering
Doordat het aantal potentiële zakelijke reizigers afneemt, is de vergrijzing een uitdaging voor de zakelijke reisbranche. Daar staat tegenover dat de toenemende internationalisering van het Nederlandse bedrijfsleven een grote kans biedt. De grote en toenemende handelsstromen zullen immers gepaard gaan met een toename van het aantal buitenlandse reizen.
“Reisagenten moeten een mobiele reisstrategie ontwikkelen om de verbinding met de zakenreiziger in de toekomst te waarborgen. Zeker als je ervan uitgaat dat in 2014 het gebruik van internet via tablets en smartphones het desktop gebruik overtreft!”, stelt Sasja van As-Winters, Sectormanager Travel.
Meer informatie: www.ing.nl
2 reacties