Voorgenomen vaartax nekt watersport

De mogelijke invoering van € 1000,- belasting per jaar op boten levert geen geld op stelt HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport. De economische schade is hoger dan de opbrengsten. PvdA, Groen Links en SGP hebben deze vaartax laten berekenen door het Centraal Planbureau. De watersportsector is geschokt.

“Blijkbaar hanteren deze partijen een geheime agenda die de kiezer niet kent, want in de partijprogramma’s wordt er niets over gezegd. Het planbureau bracht wel in beeld dat deze heffing de staat 100 miljoen oplevert, maar rekende niet uit wat de directe gevolgen zijn van de invoering. Wij hebben dit wel uitgezocht en constateren dat deze zogenoemde vaartax de overheid juist geld kost. Naast de invoerings- en handhavingskosten loopt de overheid belastinginkomsten mis”, stelt Geert Dijks, hoofd branchebelangen bij HISWA Vereniging.

Desastreuze gevolgen
HISWA Vereniging maakte de volgende rekensom. Mensen die gaan varen besteden gemiddeld 85 euro per dag. Daarvan wordt 19 euro uitgegeven aan belastingen, accijnzen en heffingen. Met de invoering van de vaartax komt daar per dag 25 tot 30 euro bij.

De belastingdruk wordt daarmee buitenproportioneel. De vaste kosten van een boot worden veel hoger dan nu. De gevolgen zijn desastreus. Dijks: ”Veel Duitsers en Belgen zullen in eigen land een ligplaats zoeken. Bootbezitters zullen minder gaan varen, dus minder besteden en wellicht kiezen voor een vakantie in het buitenland. Eigenaren van de kleinere vis-, zeil- en motorboten zullen stoppen met watersport en sportvisserij. Tot slot komt een deel van de 30.000 banen in de watersportindustrie in gevaar.”

Oplossing voor het oprapen
“Dergelijke ondoordachte voorstellen schaden het consumentenvertrouwen en de economie. De schatkist spekken omdat je een boot hebt, is irrationeel. Een oplossing kan eenvoudig in een andere hoek worden gezocht. Logischer is het als watersporters bijdragen aan vaarwegvoorzieningen. Ze betalen nu al voor de bediening van bruggen en sluizen, tijdelijke aanlegplaatsen en gebruik van vuilwaterstations. Door het stroomlijnen van alleen al de inningskosten van de 200 vaarwegbeheerders kunnen miljoenen worden bespaard. In de ‘Toekomstvisie Waterrecreatie 2025’ – die de watersportsector in 2011 aan het Rijk aanbood – staan voorstellen die watersport betaalbaar houden, zoals een variant op De Vispas. De voorstellen gaan we direct na de verkiezingen bespreken met de nieuwe regering”, besluit Dijks.

Bron: persbericht HISWA

4 reacties

  1. Prima maatregel. Het wordt toch al veel te druk op het water. Mensen met een lager inkomen moeten ook geen boot nemen. Zo houden we de watersport tenminste een beetje exclusief. Dank u, heer Samson

    1. Dus volgens Els wordt het te druk op het water en moet het terug een exlusieve sport worden.
      Exclusief voor wie voor de yuppen die een goedkope bavaria gekocht hebben?
      Die nu wel in het donker durven varen dank zij hun plotter de tomtom van het water.
      Maar niet weten welke navigatie lichten er bij horen.
      In Belgie is gebleken dat de douane geen begrip heeft voor de Engelse jachten die nog op rode gasolie mogen varen.
      Gevolg is dat deze de belgische havens mijden.
      Als Nederland 1000€ heffing gaat invoeren zal Els alle plaats hebben.Hellaas zal ze wel moet leren hoe de ankerwinch werkt want de jachthavens zullen op de fles gaan of misschien zo duur dat zelf exlusieve Els het niet meer kan betalen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *