‘Echt op z’n Vlaams’. Dat is de opvallende baseline van de nieuwe campagne van Toerisme Vlaanderen op de Nederlandse markt. De campagne wil via een goed doordachte mediamix zoveel mogelijk Nederlanders verleiden om een vakantie in Vlaanderen door te brengen. Nederland blijft immers met voorsprong de belangrijkste buitenlandse markt voor Vlaanderen. Deze campagne komt tot stand in samenwerking met de toeristische diensten in Vlaanderen.
Inspelend op trend: Authenticiteit
Met de campagne ‘Echt op z’n Vlaams’ wil Toerisme Vlaanderen samen met zijn partners de authenticiteit van Vlaanderen als toeristische bestemming in de kijker zetten. De campagne zoomt in op de typische troeven van Vlaanderen zoals genieten van de Vlaamse eet-, drink- en tafelcultuur, fietsen, kamperen, shoppen, … ‘Echt op z’n Vlaams’ bedient zich van een uitgekiende mediamix met groot bereik (online, print, radio en televisie) om de specifieke beleving van de verschillende Vlaamse bestemmingen onder de aandacht te brengen. Sterke merken zoals onze kunststeden, maar ook Limburg en de Kust, worden daarbij extra uitgespeeld.
Viraal filmpje
Enkele blikvangers zijn een viraal filmpje met verborgen camera dat onze eetcultuur promoot, redactionele samenwerking met vooraanstaande Nederlandse media en een campagne op Radio 100% NL, de snelst groeiende zender van Nederland.
Belangrijkste buitenlandse markt
‘Echt op z’n Vlaams’ wil zoveel mogelijk Nederlanders verleiden voor een bezoek aan Vlaanderen. “Met bijna 3,5 miljoen overnachtingen in 2012 is Nederland met ruime voorsprong onze belangrijkste buitenlandse markt”, weet Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois. “Maar dat betekent natuurlijk niet dat we op onze lauweren mogen rusten en geen inspanningen meer hoeven te leveren. Deze nieuwe campagne zal op een verfrissende en eigentijdse manier de typische Vlaamse troeven en onze diverse bestemmingen nog bekender maken bij onze noorderburen.”
De Nederlandse markt is goed voor ruim een kwart van alle buitenlandse overnachtingen in Vlaanderen. Ruim de helft van die Nederlandse overnachtingen is voor rekening van de Vlaamse regio’s, bijna 40 procent van de Nederlanders overnacht in onze kunststeden. Ruim 10 procent kiest voor een overnachting aan onze Kust, en aan zee komen daar nog eens 150.000 overnachtingen bij in de commerciële verhuur via verhuurkantoren. Ook qua bestedingen laat de Nederlander zich niet onbetuigd. Logies, eten en drinken en shopping zijn daarbij de belangrijkste bestedingscategorieën. In de kunststeden geeft een Nederlandse verblijfsbezoeker ongeveer 131 euro per nacht uit, bijna dubbel zoveel als aan de kust of in de regio’s.
Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be