Vier scenario’s voor de kampeersector richting 2020

Hoe ziet de camping er uit in 2020. Onderzoeksinstituut ETFI schetst vier scenario’s; 1. De stad uit, 2. Pretpark camping, 3. Experience camping en 4. de Survival camping. De scenario’s worden gekoppeld aan de doelgroepenaanpak van de RECRON Innovatie Campagne (RIC). In Noord Nederland zijn zijn de uitkomsten inmiddels ook besproken met campingondernemers.

Campingscenario’s 2020

campingscenarios etfi

Scenario 1: De Stad uit (Combineert met RIC doelgroepen uitbundig geel en gezellig lime)

  1. Groene omgeving;
  2. Activiteiten ontwikkelen op basis van de omgeving;
  3. Activiteiten met een educatief karakter;
  4. Aandacht besteden aan duurzaamheid;
  5. De camping moet mensen samen brengen.

Scenario 2: Pretparkcamping (Combineert met RIC doelgroepen uitbundig geel en gezellig lime)

  1. Activiteiten en attracties zijn de grootste trekkers; zorgen voor regelmatige vernieuwing van aanbod.
  2. Fysieke en virtuele activiteiten zijn even belangrijk;
  3. Grote vijanden zijn oubolligheid en slecht werkende techniek;
  4. Mensen willen variatie, ook in het F&B aanbod;
  5. Stel de mensen in staat hun avonturen te delen op de sociale media.

Scenario 3: Experience Camping (Combineert met RIC doelgroep Avontuurlijk paars)

  1. Vereist voortdurende vernieuwing door creativiteit. Zet indien nodig specialisten aan het werk;
  2. Gericht marktonderzoek: hoe groot is deze niche? Hoeveel herhalingsbezoek kan ik verwachten?;
  3. Een bijzonder aanbod kan leiden tot free publicity;
  4. U concurreert niet alleen met campings, maar ook met andere vormen van accommodatie;
  5. De basisvoorzieningen moeten perfect zijn, maar investeer niet teveel in andere collectieve diensten. Deze gasten zoeken hun eigen weg.

Scenario 4: Survival Camping (Combineert met RIC doelgroepen uitbundig geel en gezellig lime)

  1. Deze bezoekers zoeken echte natuur, geen gazon met coniferen;
  2. Kritisch op authenticiteit en duurzaamheidsaspecten;
  3. Geen grote belangstelling voor sociale activiteiten;
  4. Stiltezoekers;
  5. Ook voor groepen of bedrijfsexcursies kan dit type camping interessant zijn.

Aanbevelingen
Uit deze vier scenario’s zijn een aantal aanbevelingen voortgekomen voor de recreatiesector in Noord Nederland. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om ook (buiten)dagrecreatie aan te bieden; dit is immers de grootste vrijetijdsbesteding van Nederlanders. Het aantrekkelijk maken van je aanbod voor internationale gasten en het aanbieden van slechtweervoorzieningen zijn ook belangrijke actiepunten. ‘Beleven’ en authenticiteit zijn in toenemende mate belangrijk voor uw gast, dus ga “Back to Basics”. Let wel: óók voorzieningen als WiFi horen tegenwoordig bij dit concept.

Over het onderzoek en de ETFI
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) is het onderzoeksinstituut van Stenden Hogeschool dat zich richt op de toekomst van het toerisme. Op 10 april en op 11 december 2012 is het ETFI uitgenodigd door de Bedrijven Vergelijkingsgroep Noord om beelden te schetsen van de toekomstige ontwikkelingen in het toerisme in het noorden van Nederland. Op deze laatste bijeenkomst, die plaatsvond op Camping de Hondsrug in Eext (Drenthe), zijn met ondernemers ideeën ontwikkeld over de toekomst van kampeerbedrijven.

Meer informatie (en download van een uitgebreider verslag): www.etfi.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *