Vergrijzing is kans voor hotels

Nederland vergrijst in rap tempo. Het leidt tot grote problemen in meerdere sectoren. Maar voor één sector is dit een uitgelezen mogelijkheid; de hotellerie. Een explosieve groei van het aantal (gepensioneerde) ouderen betekent namelijk een aanzienlijke toename van het aantal Nederlanders met veel vrije tijd en flink wat (spaar)geld beschikbaar – een ideale doelgroep voor hotels. Dit analyseert Jan Hein Simons, Director Hotels Benelux bij Colliers.

Nederlanders leven steeds gezonder en daardoor ook steeds langer. Vorig jaar telde ons land 3,8 miljoen inwoners van boven de 65 jaar, in 2040 is dit 4,8 miljoen – één op de vier inwoners. Ook in landen om ons heen schieten de cijfers omhoog. Het inwonersaantal van de EU blijft tot 2040 ongeveer gelijk, maar het aantal 65-plussers groeit van 97 miljoen naar 122 miljoen. Beleidsmakers worstelen met de kosten die gepaard gaan met de ouder wordende bevolking. Vraag aan een beleidsmaker waar die ’s nachts van wakker ligt, en de kans is groot dat het antwoord ‘de vergrijzing’ is. Maar vraag een wakkere hotelier naar hetzelfde onderwerp, en je ziet een twinkeling in de ogen.

Reislustig en welvarend

De huidige generatie senioren is namelijk nog energiek en reislustig, vooral in ons land. In 2023 maakten Nederlandse ouderen 9,3 miljoen tripjes in eigen land. Daarmee zijn zij wat dat betreft de op één na actiefste leeftijdsgroep. Inclusief trips over de grens reist 72 procent van de Nederlandse 65-plusser, terwijl het gemiddelde in de EU op 50 procent ligt. Alleen in Frankrijk ligt het percentage hoger (82 procent). Ouderen van nu gaan ook vaak op relatief jonge leeftijd met pensioen, waardoor ze langer kunnen reizen en dit buiten het hoogseizoen kunnen doen. Ze mijden de zomerdrukte en kiezen vaker voor het voor- of naseizoen.

De groep ouderen groeit niet alleen in omvang en reislust, maar ook in koopkracht. Nederlanders boven de 65 jaar bezitten gezamenlijk 955 miljard euro (inclusief vastgoed). De welvaart van deze babyboomers (mensen geboren tussen grofweg 1940 en 1960) is terug te zien in hun toeristische uitgaven. De gemiddelde uitgaven per nacht groeiden tussen 2012 en 2023 met 66 procent (tegen een inflatie van 31 procent in die periode, red.)

‘Ontzorgen’ is het toverwoord

Maar wat zoekt deze diverse groep? In de basis hetzelfde als elke gast, maar dan zonder extra gedoe. Neem comfort en gemak – voor elke reiziger belangrijk, maar 65-plussers willen ook kleine toevoegingen, waaronder hulp met bagage of flexibele in- en uitchecktijden zodat ze zich niet hoeven te haasten. ‘Ontzorgen’ is het toverwoord. Daarbij hoort ook een stille en veilige omgeving; een kamer zonder nachtelijk lawaai, persoonlijke aandacht en – indien nodig – (medische) hulp binnen handbereik. Maar deze gasten zitten niet te wachten op een oubollige seniorenkorting of geforceerd tuttige activiteiten. Ze wensen net zo benaderd te worden als elke andere gast, met oog voor hun individuele wensen.

Zo is het wegnemen van fysieke drempels cruciaal. Goede liften, antislipmatten en drempelvrije gangen en badkamers worden gewaardeerd. Net als speciale voorzieningen (een digitale butler of hulpmiddelen op de kamer), parkeerplekken bij de ingang en OV dichtbij. Bovendien geven veel ouderen liever geld uit aan een mooie ervaring dan de goedkoopste deal. Ze houden van arrangementen op maat.

Positioneren, niet stigmatiseren

De kansen zijn duidelijk, maar het is zaak om die te vertalen naar concrete acties op de hotelvloer en in de marketing. De eerste strategische tip voor hoteliers om de 65-plusser te omarmen is, besef dat dé 65-plusser niet bestaat. Maak onderscheid tussen bijvoorbeeld jonge senioren (actieve pensionado’s van 65–75 jaar) en oudere senioren (75-plussers met mogelijk beperkte mobiliteit) of segmenteer op interesse (cultuurliefhebbers, natuurgenieters, wellnesszoekers, enzovoort). Zo stem je je aanbod gerichter af. Spreek je doelgroep in de communicatie vervolgens aan zonder leeftijd en clichébeelden van grijze hoofden die bingo spelen. Zo benader je senioren zonder ze te etiketteren.

Optimaliseer de service en toegankelijkheid; train je personeel in geduld, behulpzaamheid en het lezen van de behoeften van oudere gasten. Omdat veel 65-plussers langer op één plek willen blijven, kun je ze verleiden met een comfortabel ‘tweede thuis’-gevoel. Denk aan speciale lang verblijf-arrangementen of de installatie van een keukentje en een gezellig zithoekje. En zoals de cijfers lieten zien, reizen senioren graag buiten het hoogseizoen. Dat is dé kans om je bezetting in de rustige maanden op peil te houden.

Met dank aan Jan Hein Simons, Director Hotels Benelux bij Colliers.

Bron en meer informatie: colliers.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *