Van Gogh trekt toeristen naar Brabant

De focus op Van Gogh als toeristentrekker blijkt prima te werken voor de provincie Brabant. Op de markt van het intercontinentaal toerisme begint Brabant zich te ontwikkelen als een vast onderdeel van het BeNeLux programma. In Zundert stoppen nu al, om de twee dagen, bussen die onderweg zijn van Amsterdam naar Brugge en Gent.

Japanners op bezoek
Japanners op bezoek

Brabants Van Gogh ligt ‘op de route’
Frank van den Eijnden, die het project ‘Van Gogh Brabant’ leidt, ziet de logistiek als een natuurlijk pluspunt: “Veel Aziatische toeristen leggen een vaste route af bij hun bezoek aan Europa. Onderweg van Amsterdam naar de Belgische pareltjes, komen de bussen altijd door Brabant. Van Gogh is voor deze groep een aansprekende naam, en vaak zijn de bezoekers in Amsterdam al in het Van Gogh museum geweest. De excursies die wij aanbieden vallen zeer in de smaak. We merken dat de grote touroperators ook op zoek zijn naar nieuw aanbod om zich mee te onderscheiden.”

In Zundert wordt o.a. het Van Gogh huis bezocht, en het kerkhof waar de broer van Van Gogh begraven ligt. Andere locaties die aanhaken bij van Gogh zijn Nuenen (Van Gogh village), Tilburg (Vincents tekenlokaal), Etten Leur (Van Gogh informatiecentrum) en ’s ‘s-Hertogenbosch (Noord Brabants Museum)

Van Gogh Triangle
Op dit moment duren de excursies van de Aziatische toeristen zo’n ruim 2 uur. Van den Eijnden wil graag de verblijfsduur verder oprekken en nog méér uit de aantrekkingskracht van Van Gogh te halen. In samenwerking met het Van Gogh Museum in Amsterdam en het Kröller Muller Museum op de Veluwe ziet hij goede kansen in het doorontwikkelen van de ‘Van Gogh Triangle’. Daarmee wil hij ‘Van Gogh beleving’ nog beter verknopen en verkopen. Op termijn zijn er ook goede kansen voor meer verblijfstoerisme.; “Voor de toerist die speciaal voor Van Gogh naar Nederland komt, is Brabant een prachtige centrale plek om makkelijk alle attracties rondom Van Gogh te bezoeken.”

Een andere uitbreiding is mogelijk op cultureel gebied; bijvoorbeeld met een andere beroemde schilder ‘Jeroen Bosch’. Van den Eijnden heeft ook goede hoop op de verkiezing van Eindhoven als culturele hoofdstad van Europa in 2018. In dat geval ligt een koppeling van Eindhoven met de Brabantse schilders voor de hand.

De kracht van Van Gogh
Van den Eijnden prijst zich gelukkig met Van Gogh als icoon voor Brabant: “Het is in deze markt belangrijk om internationaal onderscheidend te zijn; en met Van Gogh hebben we een trekpleister van wereldformaat. Ons aanbod is niet te kopiëren op andere locaties; en daarmee uniek en authentiek. Veel regio’s profileren zich met bijvoorbeeld ‘bijzondere natuur’. Maar dat heeft in het internationaal toerisme, veel minder onderscheidend vermogen.”

Meer informatie: www.vangoghbrabant.com/nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *