Utrecht meest aantrekkelijke stad voor zakenreizen

NBTC-NIPO heeft in 2011 voor het eerst het Continu Zakenreis Onderzoek (CZO) uitgevoerd. Daaruit bleek dat de Nederlandse beroepsbevolking in totaal bijna 10 miljoen zakenreizen heeft ondernomen, waarvan ruim 5 miljoen naar het buitenland en ruim 4,5 miljoen in eigen land. Utrecht is de meest populaire bestemming.

Zakelijk Toerisme (foto NBTC)

In totaal waren de zakenreizen reizen goed voor bijna 24 miljoen zakelijke overnachtingen in binnen- en buitenland. De totale bestedingen van Nederlandse zakenreizigers bedroegen in 2011 bijna 5,3 miljard euro. Het CZO is een nieuw grootschalig tweejaarlijks consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research naar het zakelijk reisgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.

Utrecht, Amsterdam en Den Haag
Utrecht blijkt met bijna 70% de meest aantrekkelijke stad voor een georganiseerde zakelijke bijeenkomst te zijn. Daarna zijn Amsterdam (65%) en Den Haag (60%) het meest aantrekkelijk, gevolgd door Den Bosch (50%), Maastricht (49%) en Rotterdam (47%). Van de provincies wordt Utrecht het meest aantrekkelijk bevonden voor zakelijke bijeenkomsten (70%), gevolgd door Gelderland (58%), Noord-Brabant (54%) en Zuid-Holland (52%).

Vergadering belangrijke aanleiding voor buitenlandse zakenreizen
De belangrijkste reden om voor het werk naar het buitenland te reizen is het bijwonen van een vergadering (20%). De belangrijkste bestemmingslanden zijn onze buurlanden. Met zo’n 1,3 miljoen zakenreizen staat Duitsland aan kop. België staat met 975.000 zakenreizen op nummer twee. Groot-Brittannië complementeert de top drie met zo’n 530.000 zakelijke reizen. Bij nagenoeg de helft van de zakenreizen wordt per vliegtuig gereisd, ruim een derde gaat per auto en zo’n 7% reist met de (hogesnelheids)trein. Gemiddeld wordt 745 euro per persoon per zakenreis uitgegeven. In totaal komt dit neer op een economische waarde van ruim 3,8 miljard euro.

Opleidingen belangrijkste reismotief Binnenlandse zakenreizen
Bij de meeste zakenreizen reist men met de eigen auto (60%) of een leaseauto (23%), gevolgd door de trein (12%). De zakenreiziger overnacht meestal in een commerciële overnachtingsmogelijkheid, veelal een drie- of viersterrenhotel. Gemiddeld wordt 320 euro per persoon per zakenreis uitgegeven. De economische waarde van het totale meerdaagse binnenlandse zakenreismarkt bedraagt zo’n 1,45 miljard euro.
De meest voorkomende aanleiding voor het maken van een meerdaagse zakenreis in eigen land is het volgen van een opleiding of training (29%). Van alle zakenreizen van Nederlanders in eigen land behoort een derde tot het georganiseerd zakelijk segment (MICE). De belangrijkste bestemmingsprovincie voor zakenreizen in eigen land is Noord-Holland met bijna 675.000 meerdaagse zakenreizen. De provincies Zuid-Holland (640.000) en Utrecht (630.000) nemen de plaatsen twee en drie in.

Bron: NBTC

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *