Travelnext; Is Big brother watching us?

Op 29 november werd het Travelnext congres georganiseerd, waarin de (internet)marketing in recreatie en toerisme centraal stond. Susanne Giesbers, adviseur bij Slimm Advies / Pleisureworld, maakte een verslag. Martin van Kranenburg die bij Pleisureworld o.a. de trainingen Best Marketeer, Twittercafé verzorgt, was deze dag de dagvoorzitter. Zoals insiders wel weten, is de wereld van online marketing continu in beweging. Het werd een inspirerende dag, vol met de laatste trends en ontwikkelingen.

AirBnB – Ole Ruch (Managing Director Noord-Europa)
Gebaseerd op het concept van couchsurfing, gaat AirBnB nog een stapje verder. AirBnB staat voor ‘airmatrass bed & breakfast’, en is een online platform voor het tijdelijk verhuren van je eigen woning, appartement of vakantiehuis aan een wildvreemde. AirBnB valt daarmee onder de trend van ‘travel like a local’.

Mede doordat de prijzen een stuk lager liggen dan de lokale hotels maakt AirBnB nu een stormachtige ontwikkeling door. Met in januari 2012 wereldwijd nog 5 miljoen overnachtingen per jaar, liggen de cijfers in juni 2012 al zelfs op 10 miljoen. Ook in Nederland is sprake van een explosieve groei (+400% in 2012) en naar verwachting zullen er in 2013 een kwart miljoen overnachtingen geboekt worden.

Het grote succes van AirBnB is volgens Ole te danken aan het veranderende consumentengedrag en de groei van SoLoMo (social, local, mobile). De consument is continu online, wil unieke, authentieke belevenissen ondergaan en deze direct delen met vrienden. AirBnB weet hierop in te spelen o.a. door te werken met profielen, social share en zogenaamde wish lists.

Presentatie van Ole Ruch op Travelnext.nl

James van Thiel

Google Travel – James van Thiel (Industry Leader Travel Google Nederland)
Online consumentengedragingen evolueren steeds sneller: steeds meer mensen zijn online, er vindt een verschuiving plaats van statisch naar mobiel, iedereen is online verbonden en E-commerce verschuift naar Commerce. De sociale impact wordt steeds groter terwijl de aandacht van de consument zich verminderd. Hoe kan je als bedrijf of merk de consument nog aan je binden?

Waren we voorheen bezig met de optimalisering van de aanbodzijde (professionaliseren van producten); zijn we nu al steeds meer bezig met de vraagzijde (wat wil de consument en hoe gedraagt hij zich?). In de toekomst zullen we ons zelfs gaan bezighouden met de voorspelling van persoonsgebonden consumentengedrag.

Alles draait om data, data & data. Aan de hand hiervan kan je de consument proberen te begrijpen en een relatie met hem aangaan. Google probeert hier zelf al op in te spelen door telkens nieuwe tools te ontwikkelen, waarbij data ook onderling weer gekoppeld kan worden zodat een totaalbeeld van elke unieke consument gevormd wordt (denk o.m. aan Google Shopping, Google+, Google Hotelfinder, Flightsearch etc.). Google probeert hiermee de internetzoektocht van de consument te verkleinen, door op basis van de reeds verzamelde data elke consument een uniek antwoord te bieden. Toch ontstaat hier voor velen een spanningsveld tussen privacy en objectiviteit: in hoeverre kleurt Google beelden van de werkelijkheid?

Think! Social media – William Bakker (Director)
William Bakker gaat in op destinatiemarketing aan de hand van persoonlijke netwerken (on/offline), waarin diverse beïnvloeders centraal staan om een bepaalde boodschap te verspreiden. Hij beschrijft een aantal cases om zijn visie toe te lichten. In Richmond (Canada) heeft men bijvoorbeeld aan de hand van een belangrijke kernwaarde, namelijk goede restaurants, een ludieke actie bedacht waarin online bloggers de centrale rol speelden om meer toeristen naar de regio te trekken.

Eén ‘food’ blogger werd uitverkozen om 365 dagen lang elke dag uit eten te gaan in een ander restaurant in Richmond om daar vervolgens over te bloggen. Daarmee wist de blogger een heleboel andere ‘food’ passionates te bereiken, en werd een enorm sneeuwbal effect gecreëerd, om nog niet eens te spreken over de free publicity in (lokale) media.

Wat bij dit type marketing centraal staat is het inzetten van ambassadeurs en het activeren van een ‘passionate community’. Elke organisatie dient haar klanten of gasten centraal te stellen en hen er actief bij te betrekken. Laat hen bijvoorbeeld kiezen welke foto’s je in je brochure plaatst of laat hen kiezen op welke locatie een congres gehouden wordt. Zo wordt het werkelijk sociaal en is de betrokkenheid veel groter.

Expert sessies / inspiratiesessies / netwerklounge
Het middagprogramma kon door elke deelnemer aan het Travelnext congres vrij ingevuld worden. Zelf koos ik voor een aantal expert sessies, waarin ik onder andere werd bijgepraat over de mogelijkheden in mobile marketing, de rol van hospitality in social media en ik leerde over de potentiële marketingimpact van bloggen in Vlaanderen. De dag werd afgesloten met een prettige netwerkborrel. Wilt u ook periodiek op de hoogte gehouden van ontwikkelingen op het gebied van social media? Meld u dan aan voor het Twittercafé op donderdag 24 januari a.s. via info@pleisureworld.nl!

Meer informatie: www.travelnext.nl


Met dank aan:
Susanne Giesbers
Adviseur leisure bij Pleisureworld / Slimm Advies
www.pleisureworld.nl
info@pleisureworld

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *