Toerisme Vlaanderen promoot Brugge via Bollywoodfilm

Op 19 december gaat in India de Bollywoodfilm PK in première. Het eerste kwartier van deze romantische komedie speelt zich volledig af in Brugge. Het verhaal gaat namelijk over 2 studenten die in onze West-Vlaamse kunststad verliefd op mekaar worden. Toerisme Vlaanderen gaat, in nauwe samenwerking met Toerisme Brugge, voluit inspelen op deze opportuniteit om de bestemming Brugge extra onder de aandacht te brengen op de Indiase markt.

PK is de nieuwste filmproductie van Rajkumar Hirani, een van de belangrijkste producenten en regisseurs binnen de Indiase filmindustrie. Enkele van de grootste Bollywoodacteurs van dit moment, zoals Anushka Sharma en Amir Khan, spelen mee in de film. De release van deze film zal voor een ongeziene visibiliteit voor de stad Brugge zorgen en betekent voor Toerisme Vlaanderen ook een enorme opportuniteit voor de toeristische promotie van onze bestemming in India. En dat dat promotioneel potentieel bijzonder groot is, blijkt al meteen heel duidelijk uit de kijkcijfers van een muziekvideo over de film, die ook integraal in Brugge werd opgenomen. Het nummer Chaar Kadam werd op enkele weken tijd al meer dan 900 000 keer bekeken op YouTube. Ook andere Europese bestemmingen die de voorbije jaren in Bollywoodfilms aan bod kwamen, zagen hun bekendheid in India en het aantal Indiase toeristen in hun bestemming toenemen.

bollywoodToerisme Vlaanderen organiseerde op 25 november, in samenwerking met het Belgische Consulaat-Generaal, een persconferentie in Mumbai rond de release van PK. De Indiase pers en professionele reissector kregen er een presentatie over onze bestemming en konden ook een praatje maken met regisseur Rajkumar Hirani. 60 Indiase journalisten en 25 reisprofessionals zakten af naar dit evenement. Toerisme Vlaanderen werkt de komende weken, in samenwerking met Toerisme Brugge, nog tal van promotieacties uit rond deze Bollywoodfilm, zoals gerichte mailings naar tour operators, een speciale screening voor pers en trade en enkele joint promotions in samenwerking met de mediagroep Times of India en enkele Indiase tour operators.

Deze acties van Toerisme Vlaanderen zijn een mooie illustratie van de nieuwe, slimme manier van promotie voeren van het agentschap, namelijk promotie via intermediairen zoals pers, de professionele reissector en joint promotions. Minister van Toerisme Ben Weyts is enthousiast en verwacht een economisch hefboomeffect. “Brugge kan zich tonen aan een bioscooppubliek van een miljard mensen. Als zelfs maar een fractie van die filmfans een bezoek brengt aan Vlaanderen, is het economisch rendement enorm. Dit soort buitenkansjes krijgen we alleen dankzij ons buitenlands netwerk, waar 45 vertegenwoordigers voortdurend zoeken naar interessante kansen, bemiddelen en lucratieve deals sluiten.”

Toerisme Vlaanderen is sinds 2008 actief op de Indiase markt en wordt in Delhi en Mumbai vertegenwoordigd door het Indiase bedrijf Mileage Communications. De promotie op de Indiase markt gebeurt via een doorgedreven perswerking en samenwerkingsverbanden met de lokale reissector. In 2013 telde Vlaanderen bijna 91 000 overnachtingen van Indiase toeristen. Na de eerste 8 maanden van 2014 zitten we dit jaar al aan bijna 81 000 overnachtingen, bijna 33 procent meer dan in dezelfde periode van 2013.

Bekijk ook ’the making of de muziekvideo van Chaar Kadam in Brugge’

Meer informatie: www.toerismevlaanderen.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *