Na een paar onrustige jaren, lijkt de rust en stabiliteit bij Center Parcs weer terug te keren. De nieuwe algemeen directeur in Nederland, België, en Duitsland, Robert Visser, heeft zijn koers uitgezet in de zeer competitieve bungalowmarkt.
Strategie
De afgelopen jaren zag de strategie van Center Parcs er niet bepaald koersvast uit. Zo werd o.a. de omvlag-operatie van een aantal Center Parcs parken naar het merk ‘Sunparks’ binnen twee jaar al weer teruggedraaid.
Visser heeft daar wel een verklaring voor: “We waren in die periode volop bezig om de bedrijven Center Parcs en Pierre & Vacances te integreren. We concentreren ons nu op twee merken: Center Parcs profileert zich als internationaal aanbieder van short breaks en Pierre en Vacances bedient de vakantiemarkt. Andere merken, zoals Sunparks, krijgen een locale rol. Daarom hebben we Sunparks operatie rondom een aantal Center Parcs parken, na de strategievaststelling, weer teruggedraaid.”
De classificatie van kwaliteitsniveaus van parken met drie, vier en vijf ‘birds’, is ook weer opnieuw geïntroduceerd. Op Zoover is te zien dat vooral de parken met drie ‘birds’ relatief laag scoren in de waardering.
Visser: “Dat is niet onopgemerkt gebleven. Deze drie birds parken zijn voornamelijk de oude Grandorado parken. Op deze parken gaan we de komende jaren flink investeren in het productaanbod, zodat deze beter aansluiten bij de Center Parcs formule. In onze communicatie laten we wel duidelijk zien dat er een verschil is in prijs/kwaliteitsverhouding tussen de parken van de verschillende niveaus.”
Ontwikkelplannen?
Visser: “In Nederland is de bungalowmarkt al erg verzadigd. Desondanks wordt er nog steeds veel nieuwbouw gerealiseerd. Dat gaat vrijwel zeker leiden tot meer leegstand. Vooral parken zonder uitgebreide voorzieningen krijgen het zwaar. In Duitsland en Frankrijk zien we nog wel kansen voor nieuwe parken.”
Over appartementen en hotels heeft Visser een heldere visie: “Een los hotel past niet binnen Center Parcs formule. Wel hebben we binnen de parken steeds meer appartementen met een hotelfunctie. Met name voor mensen die wat meer comfort zoeken is dit een duidelijke groeimarkt. De hotels en appartementen hebben dan altijd wel een link met het park.”
Horeca en leisure
Wat kan de horecabranche leren van de recreatiebranche?
Als opgeleid hotello kent Visser de hotel- en restaurantbranche goed, en ziet wel enkele belangrijke verschillen: “Binnen onze horeca-concepten besteden we heel veel aandacht aan kinderen. Je zou als restaurant bijvoorbeeld kunnen denken aan een kinderbioscoopje als bijzondere service. Wij vinden het ook erg belangrijk dat er iets bijzonders gebeurd, waardoor een bezoek een blijvende herinnering wordt. Het middel ‘entertainment’ werkt uitstekend. Neem bijvoorbeeld twee minuten om met al het personeel een korte voorstelling te geven. Je kunt van ‘gewone’ elementen iets bijzonders maken. Wij doen dat bijvoorbeeld met de menukaarten. Wachttijden kunnen zorgen voor ergernis; zeker ook op vakantie. Om die reden maken we veel gebruik van buffetrestaurants. Het eten is dan meteen klaar en dat past bij de vakantiesfeer.”
Steeds meer beleving
Wat is jullie visie op de toekomst van Center Parcs? En welke profilering past daar bij?
Visser: “We maken nu gebruik van de pay-off ‘Let’s get closer’ en daar gaan we voorlopig ook mee door. Daarmee spelen we in op de behoefte om in een huiselijke kring, met vrienden of familie, weer eens echt samen te komen. We noemen dat ‘reconnecting’. Het thuisgevoel speelt daarin een belangrijke rol. Aan de andere kant willen mensen in hun welverdiende vakantie ook iets bijzonders beleven. Onze doelgroep bieden we spannende belevenissen in een veilige omgeving. Zo kun je zwemmen met haaien, maar wel aan de andere kant van het glas. Beleving is steeds belangrijker geworden op de parken. De activiteiten in de Kids Club waren vroeger vooral gericht op activiteiten – tekenen, spelen. Nu hebben we ‘Wannabe…’ programma’s waarbij kinderen in de huid kunnen kruipen van bijvoorbeeld een topmodel of politieagent.”
Voor meer informatie:
www.centerparcs.nl
Dit artikel is verschenen in de papieren versie van Misset Horeca – auteur: Walter Jonker
Eén reactie
Beleving toevoegen aan de vakantie is een leuk idee. Beleving zal zorgen voor een optimalere klantgerichtheid. De loyaliteit van de bezoekers zal door deze beleving stijgen. Beleving is de “BTW” voor de vakantie: de Bijzondere Toegevoegde Waarde. Beleving geeft ook de medewerkers een prettiger gevoel.