Twee jaar nadat het merk Sunparks werd geïntroduceerd op de Nederlandse markt, wordt er al weer een einde gemaakt aan deze twee-merken strategie. Het moederbedrijf Pierre & Vacances nam deze beslissing na tegenvallende expansiecijfers van Sunparks op de Nederlandse markt . Om het verschil in voorzieningen duidelijk te maken worden de ‘birds’ weer ingevoerd als classificatiesysteem.
Naast de Nederlandse parken worden ook de twee Duitse parken van Sunparks omgezet naar het merk Center Parcs. De drie parken op de Nederlandse markt krijgen 3 ‘birds’, en behoren daarmee tot de eenvoudiger variant van Center Parcs. De topparken, met alle Center Parcs voorzieningen krijgen 5 ‘birds’.
Paul Geraeds, verantwoordelijk voor de merkstrategie bij Center Parcs, geeft een toelichting: “De beslissing is genomen op het hoofdkantoor van Pierre & Vacances. De investeringen in het merk Sunparks, specifiek op het Nederlandse marktsegment, werden te hoog. De route naar een succesvol merk in Nederland werd daardoor te lang. Gelukkig kunnen we terugvallen op de kracht van het merk Center Parcs. Op de Belgische markt heeft de investering wel tot succes geleid. Daar was het merk al bekend en heeft het in de afgelopen twee jaar een kwaliteitsimpuls gekregen.”
In 2009 werd juist afscheid genomen van het classificatiesysteem omdat dat verwarrend werkte bij de consument. Waarom wordt er nu toch weer gekozen voor een systeem met 3, 4 en 5 ‘birds’? Geraeds: “We hebben wel lessen uit het verleden getrokken. Met de classificatie communiceren we dat er binnen Center Parcs ook wat te kiezen valt. De kernwaarden van het merk Center Parcs blijven gewaarborgd, zoals een jaarrond vakantieprogramma, waarmee we ons bijvoorbeeld van Landal willen onderscheiden. Er komt meer onderscheid in het pakket aan voorzieningen en het bijbehorende prijskaartje. We zien dat de vakantieganger, mede dankzij internet, steeds specifieker let op de voorzieningen die op en rondom een park aanwezig zijn. Daar spelen we op in door steeds meer variëteit te bieden.”
In de gids voor 2011 wordt al meer duidelijk over de kwaliteitscategorieën. Zo te zien krijgen de voormalig Sunparks parken allemaal 3 birds. Van de 21 parken in de gids komen er 6 in aanmerking voor de hoogste standaard van 5 birds.
Er gaat de komende jaren overigens nog meer veranderen in de structuur van Center Parcs in Nederland, België en Duitsland. Een groot deel van de werkzaamheden wordt verplaatst naar het hoofdkantoor van Peire & Vacances in Parijs.