Steeds meer ketenvorming in de hotelsector

In de Nederlandse hotelmarkt hebben nationale en vooral internationale ketens de afgelopen twee jaar flink doorgestoomd. Sinds eind 2011 is de ketengraad gegroeid van een toch al niet geringe 61% naar 65%.

het recent geopende Hampshire hotel fitland in Helmond
het recent geopende Hampshire hotel Fitland in Helmond

Van de Valk de grootste
Nu zijn er 36 nationale en 26 internationale ketens actief in de Nederlandse hotelmarkt. Hiervan is Van der Valk Hotels en Restaurants nog steeds verreweg de grootste. Toetreders tot de markt zijn Hyatt, Fitland Hotels, Meininger Hotel Gruppe, Room Mate en The Set. Hiervan maakte vooral Fitland Hotels een opmerkelijke groei door. De meest opmerkelijke stijger in de Nederlandse ketenhotelmarkt is The Vincent Hotel Group die voor alle hotelexploitaties samenwerkt met Interstate Hotels & Resorts. Ook de nationale ketens Charme en Inntel hebben een opvallend sterke groei doorgemaakt.

Merendeel internationale merken
Samen dragen de ketens 72 merken uit in Nederland, waaronder 23 nationale en 49 internationale merken. Terwijl nationale ketens minder merken hebben dan ketens, hebben internationale ketens er juist meer. Internationale ketens concentreren zich meer op hun eigen merken en maken minder vaak gebruik maken van externe merken dan nationale ketens. Doordat Van der Valk Hotels en Restaurants zich altijd heeft beperkt tot één intern merk, is Van der Valk nog steeds verreweg het grootste merk. Van de 72 merken zijn er 13 nieuw in de markt. Dit komt overeen met maar liefst 18%. Het grootste nieuwe merk is Fitland, dat voor alle nieuwe hotels is gekoppeld aan het externe merk Hampshire. Hilton Hotels & Resorts heeft vooral in aantal merken een interessante groei meegemaakt.

Nieuwe hotelketens
Hoewel de Nederlandse ketenhotelmarkt nog steeds een redelijk nationaal karakter heeft, ondervinden nationale ketens steeds sterkere concurrentie van internationale ketens. Het overgrote deel van de nieuwe ketens en de nieuwe merken heeft een internationaal karakter. Bovendien hebben internationale ketens doorgaans grotere hotels dan nationale ketens en dat terwijl nationale ketenhotels al relatief groot zijn. Internationale ketens hebben doorgaans ook meer merken dan nationale ketens. De top 3 van grootste hotelketens in Nederland bestaat dan ook uit één nationale en twee internationale hotelketens, terwijl de top 3 van grootste hotelmerken in Nederland bestaat uit twee nationale hotelketens en één internationale hotelketen. Ketens lijken niet alleen een voorkeur te hebben voor relatief grote hotels en een variatie aan merken, maar ook voor hotels op hoog niveau.

Vastgoed in eigendom
Ondanks dat veel hotelketens de afgelopen jaren een ‘asset light’ strategie hanteerden, is nog steeds bij 56% van het Nederlandse ketenhotelaanbod het vastgoed in eigendom. Van de contractvormen is een franchisecontract het meest populair in de Nederlandse ketenhotelmarkt.

De sterke historische groei, het grote aantal hotelmerken die nog niet in Nederland zijn geïntroduceerd en het nog altijd stevige onderpand in de markt doen vermoeden dat de grip van hotelketens op de Nederlandse hotelmarkt de komende jaren alleen nog maar zal versterken.

Meer informatie:
Horwath HTL
PDF met het gehele verslag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *