Steeds meer branchevreemde concurrentie in horeca en verblijfsrecreatie

Horeca- en recreatieondernemers zien hun markt veranderen doordat de concurrentie met nieuwe en branchevreemde aanbieders intensiveert. Dat blijkt uit het laatste branchebericht horeca van de ING. Hoteliers en aanbieders van verblijfsaccommodatie krijgen meer concurrentie nu de particuliere verhuur van kamers toeneemt. Restaurants en eetgelegenheden hebben te maken met retailers die hun maaltijdaanbod stap-voor-stap uitbreiden. Innovatie in de horeca is noodzakelijk om dit soort ontwikkelingen het hoofd te bieden en de afzet weer te laten groeien. Ondernemerschap geeft daarbij de doorslag, ook omdat de horeca zich in 2013 geconfronteerd ziet met een nog aanhoudende druk op de verkopen. Naar verwachting daalt het volume dit jaar met 1%.

hotel victoria amsterdam
Hotel Victoria, Amsterdam

Ook 2013 vol uitdagingen voor horecaondernemer
Voor de horeca was 2012 een overgangsjaar. Het begon nog redelijk goed, in de tweede helft van 2012 kwamen de volumes echter onder druk te staan. Dit leidde over heel 2012 tot een krimp van 0,3%. Ook in 2013 krijgt de horeca te maken met een daling van het omzetvolume (-1%). Het economisch klimaat eist daarbij zijn tol. Het vertrouwen bij consumenten ligt historisch laag. De oplopende werkloosheid, de economische onzekerheid en de dalende koopkracht dragen hier aan bij.

Onderscheiden in een competitieve markt
De horeca blijft daardoor voorlopig een zeer competitieve markt waarin veel aanbieders meedingen naar de gunst van de gast. Die gast zal men meer dan ooit dienen te verleiden om zowel het aantal bezoeken als ook de bestedingen te stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door zich te onderscheiden met de beste service, scherpe prijzen, uniek aanbod of creatieve marketing. Jan van der Doelen, sectormanager Leisure “Een veranderende en verkrappende markt stimuleert innovatie en creativiteit bij ondernemers. Doordat de strijd om de horecagast in hevigheid toeneemt, zijn de ondernemers die het best weten in te spelen op veranderende klantbehoeften de winnaars”.

Bron: branchebericht ING

Lees ook het Kwartaalbericht Horeca van de ING (pdf)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *