Smartphone populair voor korte vakanties en last-minute boekingen

Expedia, ’s werelds grootste online reisbureau, deed onlangs onderzoek naar de rol van smartphones in het boekingsproces van Nederlanders. Conclusie: De opkomst van de smartphone en andere mobiele toestellen heeft de manier waarop consumenten boeken en denken over reizen veranderd:

  • orig_iPad-DutchConsumenten doen onderzoek naar bijv. een accommodatie en denken aan reizen als ze al onderweg zijn.
  • Reizigers gebruiken smartphones en tablets als een tool voor het boeken en beheren van hun reisplannen.

Mobiel boeken betekent last minute

  • Nederlanders gebruiken hun smartphone om op het allerlaatste moment te boeken: 21 procent van de boekingen wordt gedaan op de dag van het verblijf zelf en 55 procent minder dan drie dagen voor het verblijf. Dezelfde trend ziet Expedia ook in andere Europese landen.
  • De data zijn met name opvallend als je deze vergelijkt met consumenten die boeken via hun desktop. Slechts 5 procent van de Nederlanders boekt via de desktop een verblijf op de dag zelf en 14 procent boekt binnen drie dagen voor vertrek.
  • Er zijn ook grote verschillen te zien wanneer we kijken naar consumenten die heel vroeg boeken. Op de desktop boekt 25 procent meer dan twee maanden van tevoren terwijl slechts 11 procent dit via zijn mobiel doet.
Gebaseerd op transacties op Expedia.nl tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2013
Gebaseerd op transacties op Expedia.nl tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2013

 

Mobiel boeken meestal voor één nacht
55 procent van de Nederlanders die boekt via mobiel, doet dat voor slechts één nacht (in vergelijking met 38 procent op de desktop). Dit is een bevestiging dat consumenten hun smartphone gebruiken als ze al onderweg zijn. Mogelijk is dit om hun vakantie te verlengen, een spontane overnachting te boeken op een plek die ze erg leuk vinden, of voor minder romantische doeleinden, zoals een onverwachte extra meeting.

Lengte van verblijf
Gebaseerd op transacties op Expedia.nl tussen 1 januari 2013 en 30 juni 2013

 

’s Middags en ’s avonds boeken via mobiel
Als consumenten via hun mobiel boeken, doen ze dat meestal in de middag of de avond. Als we deze data linken aan de (meestal kortere) verblijfsduur, lopen consumenten waarschijnlijk door een stad en besluiten dan voor een extra nacht te blijven. 19 procent van de Nederlanders die via zijn mobiel boekt, boekt tussen 18.00 en 21.00 uur. Dit is meer dan op ieder ander tijdstip van de dag.

Boekingstijdstip
Boekingstijdstip

 

Conclusie
Als we kijken naar het boekingsgedrag op mobiele toestellen en de desktop, zijn de verschillen aanzienlijk. Ten eerste boeken Nederlanders (maar ook andere Europeanen) veel korter van tevoren, vaak één tot maximaal drie dagen. Een ander belangrijk verschil is dat de lengte van het verblijf vaak veel korter is dan een verblijf die via de desktop werd geboekt. Mobiele toestellen bieden consumenten veel meer voordelen om een dag langer in de stad te blijven of een hotel op dezelfde dag te boeken. Met andere woorden: mobiel boeken brengt de spontaniteit van reizen terug.

Zie ook:
Nederlandse Expedia App

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *