Slecht eerste half jaar voor touroperators

Sombere berichten uit de reisbranche. Zowel de boekingen van de vakanties in het voorjaar, als de boekingen voor zomervakanties, lieten een daling zien t.o.v. vorig jaar. In 2014 liepen de boekingen voor de meivakantie dan met ruim 20% terug ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de meivakantie dit jaar één week lang was en vorig jaar twee weken. Dat blijkt uit de monitor van onderzoeksbureau Gfk.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAZomervakantie
Voor de periode januari tot en met maart 2014 werd een daling van bijna 6% genoteerd voor de zomerboekingen, in het daaropvolgende kwartaal liepen deze nog verder terug met een daling van 8,8%, waarmee het zomerseizoen eind juni op een achterstand van 7,7% kwam te staan. Als een van de oorzaken voor de late boekingen wordt het WK voetbal aangewezen. Eind juni werd er voor de vertrekweken waarin het Nederlands Elftal actief was een daling van 21,4% genoteerd.

Vooruitblik op de wintervakanties
In de periode mei tot en met juni werd ook al over de wintervakantie van 2014/2015 nagedacht. De boekingen voor dit seizoen dat loopt van november 2014 tot en met maart 2015 noteerden eind juni een daling van 12,2%. Het directe kanaal loopt daarin terug met 9,1%, waar het reisbureaukanaal meer inlevert met een daling van 17,6%.

In onderstaand filmpje wordt een toelichting gegeven door Judith Nijk, business consultant van Gfk.

Games vertonen opvallende groei
Als we het retailrapport van Gfk verder doorscannen op vormen van vrijetijdsbesteding, dan valt op dat de games afgelopen periode een sterke groei realiseerden. In omzet is de markt voor games hardware (consoles) in het tweede kwartaal gestegen met maar liefst 90% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Bron, en meer informatie: www.Gfk.com

Kritische kanttekening
Peter Wijnen, al jarenlang actief in recreatie en toerisme, heeft nog wel een kritische kanttekening bij deze cijfers: “Steeds meer consumenten boeken direct bij de aanbieder en schakelen daarmee tussenpersonen zoals de touroperators en reisbureaus uit. Dat zie ik in deze cijfers niet terug.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *