Ruim 8000 vakantiewoningen in nieuwe website Vlaamse kust

Het provinciebedrijf Westtoer en de Confederatie van Immoberoepen (CIB Vlaanderen) hebben, met de steun van de Vlaamse overheid, een nieuwe campagne uitgewerkt om de verhuur van vakantiewoningen aan de Vlaamse Kust te stimuleren. De deelnemende vakantiewoningen hoeven geen provisie of deelnamebedrag af te dragen. Wel moeten de deelnemers een kwaliteitsgarantie van de Vlaamse overheid hebben gekregen. De nieuwe website logerenaanzee.be biedt meer dan 8000 vakantiewoningen aan die beheerd worden door de toeristische verhuurkantoren.

screenshot logerenaanzee.be
screenshot logerenaanzee.be

Dag- en verblijfsrecreatie
Met een omzet van 2,8 miljard euro blijft de Kust de sterkste toeristische bestemming in Vlaanderen, met per jaar gemiddeld 17 à 19 miljoen dagtoeristen en gemiddeld 31 miljoen overnachtingen. “De Kust blijft populair bij binnen- en buitenlandse toeristen. Tal van inspanningen zorgen voor een eigentijds en kwalitatief aanbod. Met nieuwe recreatieve troeven zoals de kustwandelroute en grote aandacht voor beleving (shopping, gastronomie, attracties, strandbeleving) blijft de Kust zich onderscheiden bij een brede doelgroep”, aldus Franky De Block, gedeputeerde en voorzitter Westtoer.

Kortere vakanties
“Het commercieel logies kent een daling in overnachtingen vooral door de verkorting van de kustvakanties. Maar wie het aantal toeristische overnachtingen aan onze Vlaamse Kust onder de loep neemt, kan vaststellen dat diezelfde commerciële logies zoals huurvakantiewoningen van bijzonder belang blijven voor de kusteconomie. Net zoals het tweede verblijfstoerisme: er komen steeds meer tweede verblijven bij aan de Kust en men gaat frequenter naar het tweede verblijf .”

Logeren aan Zee
Vakantiewoningen geboekt via toeristische verhuurkantoren staan vandaag garant voor liefst 30 procent van alle commerciële overnachtingen. Al is er sprake van een dalende trend: 326.917 in 2012 (-5,2 procent in vergelijking met 2011). Er zijn iets minder vakantiegangers die een vakantiewoning huren via een verhuurkantoor en meestal blijven ze ook minder lang. De gemiddelde verblijfsduur bedraagt momenteel 13,1 nachten (gemiddeld 15,6 nachten in 2002). Dat heeft alles te maken met de gewijzigde marktsituatie van de Kust als vakantiebestemming. De Kust is meer dan ooit een bestemming voor een kort verblijf, is bovendien een dichtbijbestemming en trekt steeds meer vakantiegangers aan voor ‘tussendoorvakanties’ in de vier seizoenen”.

Organisatie
Samen met Westtoer engageert CIB Vlaanderen zich dan ook om vakantiegangers meer te informeren over de meerwaarde van het aanbod via toeristische verhuurkantoren. In totaal zijn er aan de Vlaamse kust 11.000 vakantiewaoningen geïnventariseerd; daarvan nemen er 8000 deel aan dit project.

“Met Logeren hebben we in dat opzicht iets uniek kunnen verwezenlijken”, zegt Jan Jassogne, afgevaardigd bestuurder van CIB Vlaanderen. “De nieuwe toeristische website biedt het meest volledige aanbod van aangemelde en vergunde vakantiewoningen aan de Kust in beheer van toeristische verhuurkantoren. Wie boekt in zo’n vakantiewoning kiest voor kwaliteit. Al was het maar omdat men erop kan rekenen dat er altijd iemand bereikbaar is wanneer er vragen zijn of in geval van mogelijke problemen ter plaatse.”

Nog een troef: de vakantiewoningen die via ‘Logeren aan Zee’ worden aangeboden, zijn allen erkend door de Vlaamse overheid en voldoen aan de minimumvereisten inzake veiligheid, comfort en hygiëne. De consument die via de nieuwe boekingsmodule boekt, kan dus rekenen op een zekere kwaliteits- en veiligheidsgarantie. Daarbovenop zal de vakantieganger ook makkelijk een overzicht kunnen terugvinden van alle bezienswaardigheden en events in de geboekte periode.

De Kust, bestemming met unieke beleving
De promotiecampagne in Vlaanderen en Wallonië zal het aanbod van kwaliteitsvolle huurvakantiewoningen meer dan ooit in de kijker zetten. Het project wordt gesteund door het Impulsprogramma Kust van de Vlaamse regering.

“Dit project toont het succes aan van het Impulsprogramma Kust” , aldus Geert Bourgeois, Vlaams minister voor Toerisme. “Ik heb het Impulsprogramma in 2010 gelanceerd om op een volgehouden manier vanuit een langetermijnvisie te blijven investeren in het Kusttoerisme. We moeten de Kust blijven vermarkten als een kwalitatieve bestemming, het hele jaar door. Projecten zoals www.logerenaanzee.be leveren daartoe een belangrijke bijdrage.”

Meer informatie: www.logerenaanzee.be en www.dekust.be

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *