In 2012 brachten iets meer dan drie miljoen Duitsers een toeristisch of zakelijk bezoek aan Nederland. Hiermee werd de grens van drie miljoen Duitse gasten voor het eerst doorbroken. Voor 2013 verwacht NBTC dat de groei van het aantal Duitse bezoekers verder doorzet.
Duitsland belangrijkste herkomstland
Duitsland is altijd al het belangrijkste herkomstland voor het inkomend toerisme naar Nederland geweest. In 1955 bezochten zo’n 275.000 Duitsers ons land en dat aantal is voortdurend gestegen. In 2012 brachten iets meer dan 3 miljoen Duitsers een toeristisch of zakelijk bezoek aan Nederland. NBTC verwacht dat in 2013 het aantal Duitse bezoekers met zo’n 2% groeit ten opzichte van 2012. Hiermee komt het aantal Duitse bezoekers dit jaar uit op bijna 3,1 miljoen bezoekers.
Holland imago onderzoek
Anouk Susan, manager NBTC-vestiging Duitsland: “Er zijn verschillende redenen waarom Duitsers Nederland aantrekkelijk vinden als vakantiebestemming. Het is dichtbij, goed bereikbaar, familievriendelijk en gastvrij. Uit het recente Holland Imago Onderzoek blijkt dat Duitsers de Nederlandse natuur en het landschap zeer waarderen. Daarnaast vinden ze dat er naast Amsterdam veel te doen is. De bekende Hollandse iconen kaas en tulpen zijn -nog steeds- de eerste associaties die Nederland oproept, gevolgd door water, polder en kust. Als meest positieve kenmerken van ons land worden ‘Nederland fietsland’, kaas, kust en zee genoemd. Verder vinden Duitsers Nederlanders tolerant, vriendelijk, ondernemend en gastvrij.”
Promotie in 2013
NBTC speelt met zijn marketingactiviteiten in op de resultaten van het Holland Imago Onderzoek. Susan: “Strandvakanties zijn de belangrijkste reden voor Duitsers om naar Nederland te komen. Met onze kustcampagne brengen we, samen met partners, de Nederlandse kust onder de aandacht van (potentiële) bezoekers. We richten ons daarbij met name op gezinnen met kinderen. Daarnaast promoten we de groene kant van Nederland en Nederland fietsland met onze natuurcampagne. Ook vinden Duitsers de Nederlandse steden aantrekkelijk: ze houden van de gezellige, ongedwongen sfeer in onze steden. Met onze Citybreak-campagne brengen we die sfeer en beleving onder de aandacht, samen met onder andere Deutsche Bahn en KLM”, aldus Susan.
Meer informatie over NBTC Marketingactiviteiten