Na drie slechte zomerjaren profiteren de vakantieparken dit jaar volop van het goede weer. Toch is de druk nog altijd hoog en de bank verwacht dat de komende jaren het kaf van het koren gescheiden gaat worden op basis van kwaliteit. Rabobank presenteert haar visie en de kansen en bedreigingen in de branche in de nieuwe branchebarometer Vakantieparken.
Het aantal parken en bungalows blijft groeien, met stevige prijsconcurrentie en dalende marges tot gevolg. De (kritische) consument heeft onderhand dankzij internettransparantie steeds meer inzicht in prijs en kwaliteit. Online reviews zijn dus extreem waardevol. Toch is de prognose voor bungalowparken gematigd positief, terwijl campings het een stuk zwaarder hebben en inboeten aan populariteit.
Als trends in deze markt onderscheidt de Rabobank:
- Accent op beleving, thematisering en bijzondere concepten
- Integratie van dag- en verblijfsrecreatie
- Schaalvergroting; steeds grotere parken en verhuurorganisaties
- Hebben, maar niet houden; voorkeur voor huur t.o.v. koop
- Multigeneratievakanties
In het rapport van de Rabobank worden onder meer genoemd: ‘kansen en bedreigingen’, en het perspectief voor de sector.
Meer informatie: www.rabobank.nl branchemonitor vakantieparken
Eén reactie
Het artikel bevestigd het beeld waarmee de recreatiesector te maken heeft. Dus geen nieuw beeld, maar meer een bevestiging van wat we al weten, maar nog steeds niet naar handelen. Veel recreatieondernemers blijven teveel denken in oude business modellen. Met name bungalowverhuurders denken nog steeds dat ze bungalows moeten verhuren in plaats van dat ze echt beleving gaan verkopen. We kunnen in de recreatiesector nog heel veel leren van de entertainmentsector. Wellicht dat entertainmentsector zich meer zou kunnen manifesteren in onze sector, wellicht dat we dan echte denkslagen gaan maken of laat de recreatieondernemer zich gewilloos afvoeren?