“Hoe maken we kamperen weer hip en aantrekkelijk voor een jonge doelgroep?” staat tegenover “De leuke momenten die het kampeergevoel van de afgelopen 100 jaar weergeven.”. Is het een tweestrijd of kunnen die twee prima worden samengevoegd? Op de Kampeer en Caravan Jaarbeurs zijn beide te vinden. Toch worden de eerste twee (werk)dagen vooral bezocht door een ‘wat oudere’ doelgroep. Wellicht dat die verhouding in het weekend nog wat wijzigt.
Beurs met beleving
De organisatie van de Kampeer- en Caravan Jaarbeurs doet in ieder geval hard haar best om de beurs een nieuwe uitstraling te geven. Het feit dat de beurs vorig jaar werd afgelast heeft o.a. tot gevolg dat de uitreiking van VeKaBo camping van het jaar naar de Caravana in Leeuwarden is verplaatst. De beurs is ruim van opzet, waarbij een mooie mix is gemaakt van standruimte en plekken waar de bezoeker iets bijzonders kan beleven. Zo is er buiten o.a. een praktijkplein, een Italiaans plein, compleet met geveltjes, terrassen en een fontein en de tentoonstelling ‘100 jaar kamperen’ waar retro kampeermiddelen zorgen voor een fotomomentje en het Polygoon journaal verhaalt over de kampeerpioniers.
Voorzichtig innoveren
De kampeerbranche staat over het algemeen niet bekend als bijzonder innovatief. Zo zijn de caravans en campers al jarenlang overwegend verkrijgbaar in het wit (en dat is ook de wens van de consument.) De traditionele herkenbare kampeermiddelen hebben voor de grootste doelgroep gewoonweg de voorkeur. Toch zie je wel steeds meer aanbieders die een afwijkend model, kleurtje of print presenteren.
Nederlandse campings
Er zijn nog altijd diverse Nederlandse campings te vinden op de Kampeer- en Caravan Jaarbeurs. Het is bij lange na geen compleet overzicht van het Nederlands aanbod, maar ‘er is keuze’. Een deel van de campings draait mee in de promotie van campinggidsen, die wel goed zijn vertegenwoordigd op de beurs (o.a. Alan Rogers, ANWB/KCK, ACSI en Campingnavigator.) Campings die zich als regio verenigen en zich op de beurs bezoeken komen zeer sporadisch voor. Wij ontdekten dit jaar alleen: ‘Ootmarsum/Dinkelland/Twente’ en ‘Kamperen in de Achterhoek’. De kampeerboeren van de SVR en VeKaBo blijven de beurs wel trouw; en dat doen ze al jaren. Zij hebben elk een stand; en natuurlijk niet naast elkaar. Vakantiepark Westerbergen koos dit jaar voor het eerst voor deze beurs. “Gewoon eens uitproberen, met o.a. als doel om het seizoen te verlengen met o.a. senioren arrangementen. Gezinnen, onze belangrijkste doelgroep, zijn er op woensdag en donderdag nog nauwelijks naar de beurs gekomen.”
Nieuwe techniek
Tot slot is ook zichtbaar dat de nieuwe techniek doorsijpelt naar de kampeerbranche. De beursorganisatie had o.a. een app-square ingericht waar aanbieders van apps persoonlijk toelichting gaven op de mogelijkheden met je mobiele telefoon. Ook Camptoo behoort tot de bedrijven uit de nieuwe economie. Zij bieden een platform waarop eigenaren van een camper of caravan hun voertuig kunnen verhuren, waarbij een bovag-bedrijf zorgt voor onderhoud en schoonmaak na afloop van een verhuurperiode. Dit biedt kostenbesparing (voor de eigenaar) en nieuwe mogelijkheden voor mensen die zelf geen camper hebben en het eens een weekendje laagdrempelig willen uitproberen.
De Kampeer en Caravan Jaarbeurs is nog geopend t/m zondag 12 oktober.
Meer informatie: www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl