De Vakantiebeurs, van dinsdag 10 januari (de vakdag: Dutch Tourism Expo) tot en met zondag 15 januari 2012, krijgt de primeur van Ontmoet NL, een aansprekend en eigentijds concept voor de promotie van Nederland als vakantieland. Want het eigen land is hot als toeristische bestemming. Tijdens de kick-off van Ontmoet NL eind mei in ‘de Koekfabriek’ in Zaandam werd het startsein gegeven voor deze nieuwe vakantie-in-eigen-land-campagne. Dit cross mediale platform biedt jaarrond onderscheidende aandacht voor Nederland als vakantieland, met inzet van mediavormen zoals consumentenbeurzen, specials in magazines, radio, websites en online applicaties voor mobiel internet.
Met Ontmoet NL worden krachten, creativiteit en budgetten samengevoegd met als doelstelling een aantrekkelijke totaalpresentatie en het behoud van de eigen identiteit van de individuele exposanten in de Nederlandhal (hal 11) op de Vakantiebeurs. Initiatiefnemer van de campagne is Zilt Events, o.a. Zilte Zaken, een reclame- en mediabureau gespecialiseerd in regiopromotie ten behoeve van de toeristische branche, in samenwerking met VNU Exhibitions, organisator van de Vakantiebeurs, en aangejaagd door 100% NL Magazine en 100% NL Radio.
BN’ers en experts
Dagmar Ypenberg, projectmanager van de Vakantiebeurs, onderschrijft de groeiende interesse van de Nederlandse consument voor een vakantie in eigen land. ”Het aanbod uit Nederland op de Vakantiebeurs is te klein, geven onze bezoekers aan. Dat is een gemiste kans omdat zeker 65% van hen, een jaarlijks stijgend aantal, zeker van plan is om een korte of lange vakantie in eigen land door te brengen en 21% misschien. Meer mensen geven ook aan behoefte te hebben aan infotainment, optredens en BN’ers op de beurs en aan reisexperts waarmee zij hun vakantieplannen kunnen bespreken. Met Ontmoet NL wordt in deze behoeften ruimschoots voorzien’’.
Voor de volledigheid wijst Dagmar Ypenberg erop dat naast bestemming Nederland wederom een breed en gevarieerd internationaal aanbod op de Vakantiebeurs aan reislustige Nederlanders wordt gepresenteerd. ‘’Ver weg en dichtbij, avontuurlijke vakanties, Noord- en Zuidpool , themavakanties, safari’s, cruises, citytrips’’.
Naturisten
De projectmanager onthult ook enkele nieuwtjes. ‘’De Naturisten Federatie Nederland, de belangenorganisatie voor naaktrecreatie en naturisme in ons land, heeft het initiatief genomen voor de realisatie van een dicht maar toch transparant paviljoen van 400m² in hal 10. Deze presentatie heeft als thema ‘Het hemd van je lijf’ en wordt, hoe kan het anders, aangekleed met hemden. Doelstelling van de NFN is om de mensen te benaderen die nog nooit met naaktrecreatie hebben kennis gemaakt’’.
Christelijk Vakantieplein
“Ander opmerkelijk initiatief is een Christelijk Vakantieplein in hal 5. Deze hal is gesitueerd op de eerste verdieping en wordt voor het eerst bij de Vakantiebeurs betrokken. Een exclusieve ruimte voor alle aanbieders met reizen in dit segment die met elkaar een geweldige vakantiebelevenis gaan neerzetten”.
Conversie mediabudget
Een van de stuwende krachten achter Ontmoet NL is Fred Winkel, commercieel directeur van Zilte Zaken. ‘’Wij spelen met deze campagne in op de trend dat Nederlanders toenemend interesse hebben in kortere vakanties met een goede prijs- kwaliteitsverhouding. Zij kiezen vanwege steeds duurdere vliegtickets vaker voor bestemmingen dichtbij. De groep met meer vrije tijd wordt steeds groter en toerisme is de economische motor voor vele regio’s in ons land’’. Winkel onderstreept de voordelen van de samenwerking van de deelnemende partijen in Ontmoet NL die, zo garandeert hij, zal resulteren in een hogere conversie van het mediabudget van de participanten.
Mediapower
Ontmoet NL gaat voor, tijdens en na de Vakantiebeurs gepaard met veel mediapower, een cross mediale benadering en interactie met onder andere een eigen pagina voor deelnemende partijen op www.ontmoet.nl, SMS acties, e-mail campagnes en een altijd relevante mobiele applicatie. De online strategie wordt mede ten uitvoer gebracht door 100%NL Magazine en 100%NL Radio, die beide met veel succes de brede middenlaag van de Nederlandse samenleving weten te bereiken.
Vakantiebeursspecial
Het magazine is met een oplage van 177.000 in korte tijd uitgegroeid tot het grootste van Nederland, trekt maandelijks minimaal twee miljoen lezers en via de site nog eens 100.000 unieke bezoekers. De publicatie bevat 10x per jaar een reisbijlage en produceert tijdens de Vakantiebeurs een special in een oplage van 250.000 exemplaren. 100%NL Radio heeft met inmiddels 1,8 miljoen luisteraars een marktaandeel van 4,1%, en een totaal cross mediaal bereik van vier miljoen Nederlanders. Rond de Vakantiebeurs worden infomercials uitgezonden. Ook tijdens evenementen op andere momenten in het jaar biedt Ontmoet NL alom multimediale aandacht voor Nederland als vakantieland.
Voor meer informatie: www.vakantiebeurs.nl, www.ziltezaken.nl/vakantiebeurs en www.ontmoetnl.nl.
2 reacties
Top iniatief! Ik doe mee!