Nieuwe communicatie-formats voor de toeristische sector

Afgelopen week hield het UN World Tourism Organisation (UNWTO) een conferentie over nieuwe communicatie-formats waarmee bedrijven en promotie-organisaties in toerisme hun klanten kunnen bereiken. Centraal thema was: ‘How new media is shaping the news’. De belangrijkste conclusies:

vt blogger pass
Bloggers worden steeds serieuzer genomen. VirtualTourist.com deelt perspassen uit aan serieuze amateurbloggers
  • – Het genereren van nieuws is veranderd van een top-down analoog format naar een digitale interactieve beleving;
  • – Bloggers zorgen voor aanvullende bronnen van informatie t.o.v. de traditionele media. De uitdaging is om de geloofwaardigheid en onafhankelijkheid van deze nieuwe nieuwsbronnen te kunnen verifiëren. De traditionele media hebben hun imago als betrouwbare bron al verdiend en zullen die blijven behouden;
  • – Effectieve blogs weten mensen aan zich te verbinden; de sleutel naar succes ligt in het creëren van diverse content voor diverse doelgroepen en formats;
  • – De gebruikers/klanten beïnvloeden de formats op internet op twee manieren; 1.) ze dragen via Social Media bij aan actuele informatie en 2.) ze vragen aan de leveranciers van content om de informatie aan te leveren op basis van hun wensen.
  • – De segmentatie van doelgroepen en bijbehorende communicatie-uitingen wordt steeds verfijnder onder invloed van het toenemend gebruik van interactieve media. De toeristische sector dient daarop in te spelen met hun communicatie en promotie.
  • – Centraal in de communicatie van het toeristisch belang is het uitleggen van het bredere verhaal; welke rol speelt toerisme in de samenleving, en wat zijn gevolgen op sociaal, economisch en milieugebied.
  • – Het is een gegeven dat de toerist via steeds meer verschillende kanalen informatie deelt over de vakantie-ervaringen. Organisaties die betrokken zijn bij destinatiemanagement dienen te beschikken over instrumenten om de informatie van diverse platformen overzichtelijk te kunnen verzamelen en gebruiken.
  • – Om het gebruik van nieuwe media optimaal in te zetten is het nodig om een inclusieve omgeving te creëren waarin burgerjournalisten hun verhaal over toerisme kunnen delen.
  • – De toename van audiovisuele content is een trend die zich steeds verder zal ontwikkelen. De productie wordt verzorgd door zowel diverse betrokkenen. Dit zal zorgen voor nog meer en audiovisueel verrijkte communicatie-formats.

In onderstaand filmpje wordt een voorbeeld gegeven van een multimedia format voor toerisme in Zuid-Amerika, waarin tv, social media en andere vormen van communicatie zijn opgenomen. De toekomst? Wellicht een van de formats voor een multimediale interactieve vakantiebeleving.

Lees het volledige verslag van deze communicatie-formats conferentie op: www2.unwto.org

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *