Op 1 juni ging het Marber concept op de Veluwe officieel van start. We noemen het bewust geen vakantiepark. Je verblijft wel in een zelfstandige accommodatie met keuken, maar er zijn ook veel raakvlakken met een hotel. Verder is het bijzonder dat er geen receptie op het park aanwezig is en dat je al je services regelt via de Marber-app op je telefoon.
De ondertitel ‘Privé retreat resort’ geeft aan dat mensen hier komen om even te ontsnappen uit de druk van het dagelijks leven. Alles is er op gericht om je een ontspannende tijd te bieden. Onderdeel van die rust is een ‘adults only’ beleid, want kinderen brengen iets te vaak onrust met zich mee. De enige ‘centrale voorziening’ op het terrein is de Marber Balance Studio, waar je ontspansessies zoals yoga, massage of een workshop kunt boeken. In dit pand is ook een keuken zonder restaurant gevestigd. Gasten kunnen een diner met gedekte takel boeken in hun eigen accommodatie.
Bedenker van dit concept is Danny Paerl. Eerder lanceerde hij al het naastgelegen Cuber concept; ook gericht op stellen zonder kinderen, maar wat meer basic, gericht op de ‘flashpacker’ doelgroep. Het concept van Marber richt zich op de ‘Happy Hipster’ en is ook luxer van invulling. Paerl over de verschillen: “Marber is veel luxer en helemaal gericht op ontstressen. Het biedt o.a. een hotelservice op het gebied van housekeeping. Hier wordt elke dag je bed opgemaakt en elke accommodatie heeft een eigen buitenbad en privé sauna.
Eigenlijk gaan er best wel veel vergelijking met een vakantiepark mank. Danny Paerl ontwikkelt vooral compleet nieuwe verblijfsconcepten voor de Nederlandse markt. Dit Marber park in Hoenderloo is relatief bescheiden van omvang. Bij de opening zijn er 25 accommodaties beschikbaar – er worden er nog 26 bij geplaatst in 2026. De accommodaties zweven boven de grond zodat de natuur zo min mogelijk wordt verstoord. Paerl wil met zijn unieke concepten juist wegblijven van de directe concurrentie met de grote ketens van vakantieparken: “De markt van de verblijfsrecreatie is in Nederland best wel verzadigd en de marges staan onder druk. Daar weet ik alles van, want ik ben jarenlang manager geweest op het naastgelegen Roompot park. Juist met het ontwikkelen van kleinschaliger unieke concepten blijf je weg uit die concurrentie. Wij creëren telkens concepten gericht op een hele specifieke nichemarkt. We sturen daarbij wel op een hoge average daily rate (ADR) – en dat lukt vooral door bewust schaarste te creëren.”
Receptie in de app
De Break Away app, ook een product ontwikkeld door Paerl en partners, is de basis voor de app die de gasten gedurende hun hele verblijf ondersteunt. Je vindt hierin niet alleen je reservering en digitale sleutel, maar je kunt er van alles mee regelen tijdens je verblijf. Dat is bijvoorbeeld een diner in huis met opgemaakte tafel of een boeking voor een massage in de Marber Balance Studio. Ook de bediening van de verwarming in de accommodatie wordt vanuit de app geregeld.
Nog meer innovatieve concepten in aantocht
Afgelopen week werd de Marber-formule officieel gelanceerd. Dit was het tweede nichemarktconcept na de eerdere Cuber suites. Maar er worden nog méér bijzondere nieuwe concepten ontwikkeld.
- Eind van dit jaar kunnen we kennis maken met het MAHO concept. Hier staat ‘tijd voor elkaar’ centraal. Net als de twee eerdere concepten is ook dit een bewust kinderloos verblijf. De deelnemers willen vooral even ‘rust aan hun hoofd’.
- Waar de eerdere concepten vooral gericht waren op een rustig verblijf in de natuur wordt het nieuwe YUKSA hotelconcept gerealiseerd in een stedelijke omgeving. Er wordt vooral gekeken naar de wat kleinere steden die nog niet ontdekt zijn dor de massa’s toeristen. De verblijven worden gecombineerd met de mogelijkheid om nieuwe plekken te ontdekken.
Redactionele duiding:
De ontwikkelde concepten van Danny Paerl zijn allemaal uniek, maar bevatten ook enkele eigenschappen die ze met elkaar verbindt:
- Waar de meeste vakantieparken zich richten op gezinnen met kinderen, kiest Danny Paerl juist voor de doelgroep (tijdelijk) zonder kinderen. Vanuit de demografie bekeken is dit een slimme keuze, want daar zit de meeste groei voor de komende jaren. Er zijn ook nog relatief weinig opties voor een vakantie zonder kinderen binnen Nederland. Dat is dus een segment dat (nog slecht is ingevuld. Paerl en zijn ontwikkelaars hebben inmiddels veel kennis vergaard over de wensen van deze specifieke doelgroep.
- Het tweede element waarmee de concepten zich onderscheiden is de sterke focus op digitale ondersteuning. Er is geen receptie en de gast kan van alles zelf organiseren via de app. Paerl durft daarmee afstand te nemen van het mantra dat persoonlijk contact cruciaal is voor de gastbeleving. Er is ook een doelgroep die het prettig vindt om efficiënt zelf van alles te organiseren. Ook de ondersteuning voor de exploitant is vergaand geautomatiseerd, waardoor je via een netwerk van freelancers (beperkt vast personeel) alles flexibel kunt organiseren.
Meer informatie: