Waar Nederland al enkele decennia het kampeerland bij uitstek is, begint nu ook het Verre Oosten kamperen te ontdekken. De Holland Camping Group helpt hen om de typisch Nederlandse vorm van kamperen te omarmen.
Typisch Nederlands
Vanaf de jaren zeventig is in Nederland kamperen een van de populairste vormen van vakantievieren geworden. Het beeld van volgepakte auto’s, al dan niet met achter de trekhaak een caravan, is een vertrouwd beeld in de zomermaanden op de snelwegen naar het zuiden.
Dat Nederland anders kampeert dan de rest van de wereld is wellicht minder bekend. Nederlanders slapen het liefst in katoenen tenten, gewikkeld in een comfortabele slaapzak en zoeken steeds meer naar comfort en gemak.
In de rest van de wereld wordt kamperen vaak geassocieerd met klein, compact en met een rugzak de bergen in gaan, waarbij geleefd wordt met de basisbehoeften. De typisch Nederlandse vorm van kamperen begint echter ook in andere landen populair te worden.
Azië gaat ook voor luxe
In de omringende landen duiken steeds meer kampeermiddelen op die het thuiscomfort benaderen. Naast Europa is nu ook het Verre Oosten aan het kamperen geslagen. In China rijden inmiddels de eerste Nederlandse Kip caravans rond en in Korea is onlangs een winkel geopend met tal van Nederlandse luxe kampeerproducten. Ook de Japanse families hebben gemerkt dat de vrijheid van het buitenleven niet beperking in comfort hoeft te betekenen.
Chinese kampeermarkt ontwikkelt zich snel
Met name de energie die de Chinese regering stopt in de ontwikkeling van kampeerterreinen zorgt er voor dat de markt zich snel ontwikkelt. Ook de in rap tempo toenemende welvaart maakt dat er grote kansen zijn voor Nederlandse producenten om Chinezen te leren kamperen. De verwachting is dan ook dat Holland straks niet meer alleen bekend is van de molens, klompen en de tulpen, maar ook van de kampeerbenodigdheden.
Om Chinezen kennis te laten maken met de typisch Nederlandse vorm van kamperen, zal de Holland Camping Group aanwezig zijn op de beurs: All-in-Caravanning in Beijing van 27 tot en met 29 juni 2014.
De Holland Camping Group is een initiatief van de Nederlandse kampeerindustrie en heeft als doel om het Hollandse campinggevoel over te brengen op de Aziatische kampeerder.
Deze groep van oer-Hollandse bedrijven heeft zich gebundeld en bestaat momenteel uit Karsten Tenten, de producent van de katoenen oppompbare tent, Van Assendelft–Hollander Bogaert, importeur en producent van onder andere Bo-Camp kampeeraccessoires en het kampeermeubel merk Crespo, Ten Cate, producent van o.a. hoogwaardig tentdoek en Human-Comfort producent van luxe slaapartikelen.
Meer informatie: www.hollandcampinggroup.nl