Nederlandse hotels zien bezetting en omzet verder dalen

Nederlandse hotels hebben de bezetting, de kamerprijs en de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar verder zien dalen. Een meerderheid van de hotels zag kamerprijs, omzet en bezetting in het eerste kwartaal van 2013 tot 20% dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een beperkt aantal hotels noteerde een stijging van omzet, kamerprijs en bezetting.

Dit blijkt uit de Hospitality Benchmark van KPMG, een jaarlijks onderzoek onder bijna driehonderd Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterren segment.

Luxe segment doet het wel goed
Het onderzoek geeft onder meer een beeld van de bezettingsgraad, de kamerprijs en de opbrengst per kamer. Hieruit blijkt dat de gemiddelde bezettingsgraad in de Nederlandse hotels vorig jaar licht is gedaald, van 65,2% in 2011 naar 64,5% in 2012. De gemiddelde kamerprijs steeg vorig jaar van 90 naar 92 euro. De gemiddelde kameromzet nam toe van 59 euro in 2011 naar 60 euro in 2012. Vooral de vijfsterrenhotels kregen fors meer voor een kamer. In dit segment steeg de gemiddelde kamerprijs met 8,3%, van 216 euro in 2011 tot 234 vorig jaar. In dit segment steeg ook de gemiddelde opbrengst per kamer aanzienlijk, van 136 tot 151 euro.

Aandeel leisuremarkt groeit
Uit het onderzoek van KPMG blijkt verder dat zakelijke boekingen een steeds kleiner aandeel van het totaal aantal boekingen uitmaken. Vorig jaar had 54% van het aantal boekingen een vrijetijdskarakter, een toename van 10% ten opzichte van 2011. “Dit betekent dat de verschuiving tussen de leisuremarkt en de zakelijke markt die al enige tijd te zien was, zich vorig jaar heeft doorgezet”, zegt Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche.

Sweers: “Vooral in het vijfsterrensegment was vorig jaar een sterke stijging van het aantal vrijetijdsboekingen te zien ten opzichte van het zakelijke segment. Het aantal vrijetijdsboekingen in deze hotels steeg van 43% in 2011 tot 48% vorig jaar.”

Belang van tussenpartijen blijft groeien
Kamers blijken steeds minder vaak bij het hotel zelf geboekt te worden. Zowel het aantal reserveringen via direct (telefonisch) contact met het hotel als via de website liep vorig jaar fors terug. Sweers: “Ook de touroperators en reisbureaus zakken steeds verder terug in hun aandeel. Online third party bookers daarentegen spelen een steeds prominentere rol. Vorig jaar werd bijna 30% van de hotelkamers via dit soort intermediairs geboekt, een stijging van zo’n 8% vergeleken met 2011.

De hotels zelf maken overigens in toenemende mate gebruik van veilingsites om de bezetting te verhogen. In 2011 maakte bijna 3% van de hotels gebruik van dit soort sites. Vorig jaar was dit al bijna 5%. Hierbij gaat het met name om hotels in het vier sterrensegment.”

Consolidatieslag
Een ruime meerderheid van de onderzochte hotels verwacht op korte termijn nog geen herstel van de markt. Sweers: “Als gevolg van de economische crisis zullen bezettingsgraad en kamerprijs onder druk blijven staan. Dat geldt ook voor de uitgaven die de gast in het restaurant en de bar doet en zeker voor congressen, feesten en trainingen. Voor individuele hotels zal het dan ook steeds moeilijker worden om te overleven. Gezien het feit dat het zowel noodzakelijk is om te herfinancieren als om te investeren in bijvoorbeeld reserveringssystemen, sales- en marketingprogramma’s, IT en opleidingen voor het personeel, zullen vooral deze kleinere hotels gedwongen worden aansluiting te zoeken bij een gerenommeerd hotelmerk.”

Bron: www.kpmg.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *