Na een gestage groei vanaf de start in 2009 heeft Bedandbreakfast.eu (een zusterwebsite van Bedandbreakfast.nl) in 2013 een ware groeispurt doorgemaakt. In juni 2013 sloeg de website, die tot dan toe enkel binnen Europa had geopereerd, haar vleugels wereldwijd uit. Het aantal bed & breakfasts op de site verviervoudigde van circa 55.000 naar bijna 220.000 B&B’s. Het aantal reserveringsaanvragen en boekingen verdubbelde.
Kwaliteit omhoog
Het exacte aantal bezoekers wil de organisatie, uit concurrentie-overwegingen niet prijsgeven; en wordt vermeld als ‘honderdduizenden unieke bezoekers per maand. De organisatie ziet dat de hele markt van Bed & Breakfasts wereldwijd wint aan populariteit. Ook de algehele kwaliteit en professionaliteit van B&B’s stijgt. Zo biedt het overgrote merendeel van de accommodaties veel privacy (privésanitair, eigen opgang), wat ze tot geduchte concurrent van de hotels maakt. Ze bieden bovendien een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.
Overnachten bij locals
In een bed & breakfast overnacht je bij locals: de leukste manier om een regio te leren kennen. Als je bij een B&B bent geweest, kom je thuis met een verhaal. Je wordt welkom geheten door de eigenaar en overnacht op bijzondere locaties. ’s Ochtends geniet je van een ontbijt uit eigen keuken, vaak met streekproducten. Steeds vaker hoor je dan ook: “Een hotel is altijd hetzelfde, een bed & breakfast is specialer.” Dit bewustwordingsproces is nog in volle gang. Bed & Breakfast Europe is er dan ook van overtuigd dat de populariteit van B&B’s in 2014 verder zal toenemen.
Profiel bezoekers
De volgende cijfers zijn gebaseerd op onderzoek door Bed & Breakfast Nederland en NRIT Onderzoek:
Koppels tussen 35 en 50 jaar zonder kinderen zijn met 56% veruit de belangrijkste doelgroep van de huidige B&B’s. Ook jongere koppels zonder kinderen (42%), zakenmensen (30%) en senioren (28%) vormen belangrijke doelgroepen. Opvallend is het grote percentage zakenreizigers. Gesprekken met B&B-eigenaren bevestigen dat zakenreizigers steeds vaker een bed & breakfast verkiezen boven een hotel.
De groep B&B-bezoekers is even divers als de bed & breakfasts zelf. Toch delen veel bezoekers een aantal eigenschappen:
- * De B&B-bezoeker is over het algemeen een bewuste consument met een grote belangstelling voor natuur en cultuur. De begrippen ‘rust’ en ‘onthaasting’ maken een groot deel uit van zijn vakantiemotivatie. Ontsnappen aan de drukte en stress van alledag staat centraal.
- * De B&B-bezoeker is bijzonder gevoelig voor de landschappelijke en cultuur-historische kwaliteiten van de streek waar hij verblijft. Hij stelt prijs op wandel- en fietsroutes die hem de natuur en cultuur leren kennen. Streekproducten dragen bij aan zijn unieke beleving van de streek. Hij staat open voor nieuwe ervaringen met een avontuurlijk tintje en wil iets bijleren over de regio.
- * De B&B-bezoeker is vaak een milieubewuste consument met respect voor maatregelen die natuur en milieu beschermen.
- * De B&B-bezoeker is een veeleisende consument die minstens rekent op hetzelfde comfort als thuis. Hij verwacht een gastvrije service en een gezellige accommodatie die mooi is ingericht.
Meer informatie: www.bedandbreakfast.eu