Nederlanders kiezen steeds vaker voor een themavakantie

De belangstelling voor vakanties rond een specifieke thema is groot. Met name cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn populaire themavakanties onder Nederlanders. Taalreizen en culinaire vakanties hebben de meeste groeipotentie.

Het aantal Nederlanders dat de komende drie jaar een taal- of culinaire reis wenst te ondernemen is bijna 4,5 keer groter dan het aantal Nederlanders die dit in de afgelopen drie jaar heeft ondernomen. Dit blijkt uit grootschalig consumentenonderzoek van NBTC-NIPO Research onder een representatieve steekproef van 30.000 Nederlanders.

resultaten van het onderzoek (klik voor vergroting)
resultaten van het onderzoek (klik voor vergroting)

Wandelen, fietsen en cultuur
Cultuur-, wandel- en fietsvakanties zijn de meest populaire themavakanties. Ruim 1,5 miljoen Nederlanders (circa 12% van de bevolking) zijn in de komende drie jaar van plan een cultuurvakantie te ondernemen. Voor wandelvakanties zijn dit ruim 1,4 miljoen Nederlanders (11%) en zo’n 1,1 miljoen Nederlanders willen een fietsvakantie (8%) ondernemen.

Het vakantiegedrag van Nederlanders wordt steeds gevarieerder. Nederlanders kiezen in toenemende mate voor een vakantie die aansluit bij hun specifieke interesse, hobby of passie. Binnen de toeristische sector zijn deze zogenaamde themavakanties interessante niches in de markt.

Kookstudio
Kookstudio

Groei in taal- en culiaire thema’s
Van alle themavakanties zit de grootste groeipotentie in taalreizen en culinaire vakanties. Ondanks dat deze themavakanties qua aantallen nog bescheiden zijn, is het verschil tussen de bestaande markt en de potentiele markt het grootst (vitaliteitsindex) bij deze twee thema’s.

Doelgroepen
Het profiel van de vakantieganger verschilt sterk per themavakantie. Voor de meeste themavakanties geldt dat vooral de hogere welstandsklassen belangstelling hebben, met name voor wandel-, fiets- en cultuurvakanties. Jongeren zijn vooral geïnteresseerd in actieve en avontuurlijke vakanties, terwijl cruise- en fietsvakanties het meest geliefd zijn bij de leeftijdscategorie 55+.

NBTC NIPO
Het onderzoek naar themavakanties is uitgevoerd onder 30.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Onder een themavakantie wordt een vakantie verstaan waarbij minimaal de helft van de tijd aan een specifieke thema wordt besteed. In totaal is van zestien themavakanties de bestaande en potentiële markt in kaart gebracht.

Bron, en meer informatie: www.nbtcniporesearch.nl

2 reacties

  1. Cultuur, fiets- en wandelvakanties zijn de vakantie groeimarkten de komende jaren volgens een grootschalig consumenten-onderzoek.
    Liggen hier toch mooie kansen voor een cultuur fietsvakantie of wandel cultuur vakanties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *