Vandaag op de Vakantiebeurs presenteert NBTC-NIPO Research de trends van de Nederlandse vakantiemarkt. Met een totale besteding van 21 miljard, hebben Nederlanders in 2019 3 procent meer aan vakanties besteed dan in 2018.
Afgelopen jaar is 84 procent van de Nederlanders op vakantie geweest. Gemiddeld gingen Nederlanders 2,8 keer op vakantie, zo blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek 2019. “Opvallend is dat Nederlanders afgelopen jaar vaker een hele korte vakantie van 1 tot 2 nachten hebben ondernomen (+5%) en dat het aantal buitenlandse vakanties met de trein steeds populairder wordt (+27%),” vertelt Marieke Politiek, directeur NBTC-NIPO Research.
Minder overnachtingen meer bestedingen
Zo’n 44 procent van alle vakanties van Nederlanders vond plaats in eigen land. “Met name de Veluwe, de kust en de Groningse, Friese en Drentse zandgronden zijn zeer populair onder Nederlandse vakantiegangers,” vertelt Marieke Politiek. “Het eigen land is voor Nederlanders veruit de belangrijkste vakantiebestemming, zeker wanneer het gaat om korte vakanties. In 2019 hebben Nederlanders zo’n 300.000 meer vakanties van één of twee nachten in eigen land ondernomen dan in 2018. Alhoewel het aantal overnachtingen tijdens vakanties in eigen land is afgenomen zijn Nederlanders wel meer gaan besteden. In totaal hebben Nederlanders in 2019 3,2 miljard euro uitgegeven aan binnenlandse vakanties. Vakantiegangers gaven meer geld uit in een kortere vakantieperiode in vergelijking met 2018.”
Vakanties met de trein steeds populairder
In 2019 hebben Nederlanders weer meer vakanties naar het buitenland ondernomen. Marieke Politiek: “Opvallend is dat we minder vaak naar landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje gaan, maar vaker plekken bezoeken buiten Europa zoals Bali en Florida. Het is dan ook geen toeval dat het aantal vliegreizen is toegenomen (3%) en het aantal vakanties met de auto is afgenomen (-3%). Dit jaar heeft het vliegtuig voor het eerst de auto ingehaald als meest gebruikte vervoermiddel bij buitenlandse vakanties. Daarnaast zien we dat vakanties met de trein ook steeds populairder worden (+27%).”
Onderzoeksbureau Trends & Tourism zal tijdens de Vakantiebeurs de toekomstvisie van de Nederlandse vakantiemarkt schetsen richting 2030.
Bron: persbericht NBTC