Nederland opent extra visumbureaus in China

Nederland heeft 5 juli jongstleden het eerste extra visumbureau geopend in Peking, 19 juli volgen centra in Guangzhou en Shanghai. Hierdoor kunnen Chinese toeristen makkelijker een visum aanvragen voor een bezoek aan Nederland. Een soepele visumprocedure heeft een positieve werking op het aantal Chinese bezoekers aan ons land.

BELANG VISUMBELEID
Voor reizigers buiten de Schengenlanden geldt een visumplicht voor een kort verblijf (maximaal 90 dagen). Dit betekent dat de afgifte van toeristische en zakelijke visa voor China van invloed is op inkomend toerisme naar Nederland. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “We zijn blij met de opening van extra visumbureaus verspreid door China. Met deze ontwikkeling maken we een inhaalslag ten opzichte van concurrerende Europese landen. We hopen dat dit dan ook een aanzet is tot verdere optimalisatie van de visumaanvraagprocedure. Naast extra locaties pleiten wij voor een soepele verwerkingsprocedure, een grotere capaciteit op piekmomenten en voldoende flexibiliteit om in te springen op ontwikkelingen, zoals aanvragen van individuele reizigers. Dat zal ertoe leiden dat Nederland een voorkeurspositie krijgt. Dit draagt bij aan de doelstelling van NBTC: met onze marketingactiviteiten zorgen voor meer bezoekers en bestedingen in Nederland.”

BELANG CHINEES BEZOEK
China is een opkomende reismarkt. De groei van de Chinese economie maakt het voor een groeiende groep middenklassers mogelijk om internationaal te reizen. Een bezoek aan ons land is in de meeste gevallen een korte rondreis langs onze Nederlandse iconen. In 2012 bezochten zo’n 200.000 Chinezen ons land, een stijging van ruim 25% ten opzichte van 2011. Per verblijf besteden Chinezen (boven)gemiddeld zo’n 745 euro per persoon in de Nederlandse economie. Voor 2012 komt dat neer op bijna 150 miljoen euro aan bestedingen voor de BV Nederland. NBTC verwacht dat er in 2013 zo’n 240.000 Chinezen Nederland zullen bezoeken, een groei van zo’n 20% vergeleken met 2012.

HOLLAND-PROMOTIE IN CHINA
NBTC, KLM, Amsterdam Airport Schiphol en Amsterdam Marketing richten zich in de Holland Alliantie China, samen met andere partijen, op de promotie van Nederland in China. De samenwerking concentreert zich met name op de regio’s rondom Hangzhou, Chengdu, Xiamen, Beijing en Shanghai. Doel van de samenwerking is om de bestemming ‘Holland’ meer bekendheid te geven en om Chinese toeristen te stimuleren een bezoek aan Nederland te brengen.

Bron: persbericht NBTC

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *