NBTC Holland Marketing organiseerde op 31 oktober een bijeenkomst rondom de nieuwe het toekomstperspectief van de bestemming Holland 2025. Heb je daar als ondernemer ook wat aan? Deze middag werden twee centrale presentaties gegeven; de eerste ter ondersteuning van het toekomstperspectief van Gastvrij Nederland in de tweede lezing gaf Conrad van Tiggelen van het NBTC zijn visie op de marketingaanpak van bestemming ‘Holland’.
Vinden, Verrassen en Verbinden
Met het rapport ‘Vinden, Verrassen en Verbinden’ richt de gastvrijheidseconomie zich de komende jaren op drie strategische pijlers om vraag en aanbod in de sector dichter bij elkaar te brengen. Het rapport is het resultaat van een „topsector-proof” benadering, waarbij op verzoek van de minister het topteam gastvrijheidseconomie, met raadpleging van de achterban in de gastvrijheidssector, een startdocument heeft opgesteld dat de sector in de volle breedte sterker zal maken. Meer bezoekers, meer bestedingen. Het startdocument markeert het einde van fase 1 waarin de concept visie en ambities van de sector zijn verwoord. In fase 2 zal de visie worden getoetst en uitgewerkt met betrokken bedrijfsleven en organisaties in actieagenda’s.
Vinden, verassen en verbinden is het centrale thema in de visie op de toekomst van de gastvrijheidseconomie. Visueel werd dat weergegeven als ‘de pareltjes van Holland’ die nog wel tot een mooie ketting geregen moeten worden. Een belangrijke conclusie is dat de toerist steeds vaker zelf deze ketting wil rijgen en bepalen welke onderdelen in het pakket worden opgenomen.
Sector moet het zelf doen
Minister Henk Kamp was naar het congresgebouw gekomen om het Topsector-proof rapport in ontvangst te nemen. De sector zou bij een goed rapport ‘op de minister kunnen rekenen’. Door de bezuinigingen op NBTC investeert Nederland op dit moment relatief weinig per inkomende toerist t.o.v. de omringende landen (Nederland 0,66 cent tegen 1,27 in Noordwest-Europese landen). Maar na enkele verbale schijnbewegingen moesten de opstellers van het rapport genoegen nemen met alleen een mooie veer in de kont.
In zijn speech zei Kamp dat het topsectorenbeleid, met o.a. samenhang tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid, als een mooi voorbeeld kan dienen voor de recreatiesector. (red.: maar dan zonder de bijzondere faciliteiten die topsectoren wel krijgen). De constatering dat we meer Nederlanders in Nederland zouden moeten houden, kon in de zaal rekenen op veel bijval. Het vervolg; een opdracht aan NBTC om ook die doelstelling er bij te nemen, met bijbehorende middelen, bleef echter uit. (red.: Wellicht een mooie rol voor de ANWB, die richt zich juist alleen op Nederlandse vakantiegangers?)
Meer informatie over dit rapport, opgesteld door samenwerkingsverband Gastvrij Nederland: www.gastvrij-nederland.nl
NBTC: Holland als big city met districten
Een interessante visie werd gepresenteerd door Conrad van Tiggelen, de marketingman van NBTC. Het merk ‘Holland’ heeft internationaal een sterke positie. In plaats van een eigen merkstrategie per regio of attractie zou je al die pareltjes aan het merk ‘Holland’ kunnen koppelen. Als voorbeeld nam hij de stad Los Angeles, die is opgebouwd uit districten. En als je de kaart van LA ziet, dan is het landoppervlakte vrijwel gelijk aan Nederland. Zo zouden de Friese Meren voortaan als ‘Holland Lake district’ worden neergezet, en De Keukenhof als ‘Holland Flower district’.
Van visie naar uitvoering
Een groot deel van het gepresenteerde rapport ‘Destinatie Holland 2025’ geeft aanbevelingen die op landelijke en regionale schaal effect hebben. Dat is op zich logisch, want de inkomende toerist maakt zelf ook een combinatie van producten. De ambitie om in 2025 16 miljoen internationale bezoekers te ontvangen (tegen 12 miljoen in 2012) moet echter wel worden opgevangen door de ondernemers uit recreatie en toerisme. Voorlopers en grote partijen in de recreatiebranche zijn al bij de plannen betrokken doordat zij hebben deelgenomen aan kennissessies.
Het is de bedoeling dat het plan een draagvlak krijgt bij een veel bredere groep ondernemers. Dat gaat in een volgende fase gebeuren, als NBTC het land in trekt en regionaal bijeenkomsten organiseert waarbij meer ondernemers betrokken worden.
Meer informatie: http://nbtc.nl/nl/homepage/cijfersentrends/toekomstperspectief-destinatie-holland-2025.htm
Aanhaken?
Het is goed om te zien dat bij het opstellen van beide rapporten ook al goed is geluisterd naar ondernemers. De strategie op nationaal niveau ligt natuurlijk verder van de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Toch zullen de (extra) toeristen uiteindelijk door ondernemers worden ontvangen. Het is zeker aan te raden om kennis te nemen van beide rapporten:
1. om in te spelen en aan te haken op de centrale landelijke campagnes
2. vooral het NBTC heeft veel nuttige (markt)kennis in huis over doelgroepen in diverse landen