Vandaag presenteren NBTC en Royal Schiphol Group de resultaten van de tweede meting van de Vakantiemonitor: een serie metingen naar de invloed van de coronacrisis op het reisgedrag van toeristen uit Nederland en kernmarkten België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China.
Driekwart van alle buitenlandse gasten die Nederland jaarlijks ontvangt komt uit een van deze landen. “Ten opzichte van de eerste meting is het aantal vakantieplannen in eigen land gestegen. Dit geldt met name voor Duitsers, Belgen en Britten. We merken dat mensen nog steeds terughoudend zijn in hun reisgedrag en in de vakantie liever dichtbij huis blijven,” vertelt Jos Vranken, algemeen directeur NBTC.
Naast populariteit eigen land, ook groeiende interesse in Nederland
De tweede meting laat zien dat ruim 60 procent van de ondervraagden vakantieplannen heeft dit jaar, hetzelfde als bij de vorige meting. “Het aantal vakantieplannen is dus niet gewijzigd sinds de versoepelingen in de meeste landen en het openstellen van grenzen. Opvallend is dat een vakantie in eigen land populairder is geworden ten aanzien van de eerste meting. We zien ook dat Duitsers, Belgen en Britten in toenemende mate vakantieplannen hebben naar Nederland dit jaar. Een vakantie in eigen land of naar een buurland als Nederland wordt mogelijk als een veilige keuze gezien,” vertelt Jos Vranken.
Twee op de vijf Nederlanders geeft voorkeur aan vakantie in eigen land
Verder blijkt uit de Vakantiemonitor dat nog steeds twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen de voorkeur geeft aan een vakantie in eigen land. Dit zijn met name gezinnen met kinderen. Daarnaast geeft ruim 70 procent van de Nederlanders aan drukke toeristische plekken tijdens vakanties te willen mijden. En ruim 60 procent van de Nederlanders geeft aan voorzichtiger om te willen gaan met toeristen bij hen in de buurt. “De boodschap vanuit overheden om de ‘social distancing’ regels in acht te blijven nemen, lijkt goed aan te komen,” aldus Vranken.
Voorlichten en gidsen met ‘Hier moet je zijn’ hard nodig
Jos Vranken: “Deze resultaten bevestigen dat veel mensen drukte ervaren als onveilig. Het is daarom van groot belang om mensen te informeren over drukte en hen te gidsen naar plekken waar het veilig en vertrouwd is. In dit kader zijn wij onlangs gestart met de beweging ‘Hier moet je zijn’. Met de aftrap van ‘Hier moet je zijn’ inspireren we in eerste instantie Nederlanders om prachtige onbekende plekken in eigen land te ontdekken en om in de toekomst net wat vaker voor ‘hier’ te kiezen. Je hoeft immers niet naar ‘daar’, want je vindt het allemaal ‘hier’. Dit doen we samen met lokale en regionale marketingorganisaties, ondernemers en gasten zelf. Met een variant hierop zullen we ook gasten uit Duitsland en België voorlichten over de mogelijkheden voor een aangename en veilige vakantie in Nederland.”
Bron en meer informatie: www.nbtc.nl