NBTC ontwikkelt paspoorten voor doelgroep

NBTC Holland Marketing bewerkt consumenten op basis van het MentalityInternational-model van Motivaction. Een model dat voldoet aan een belangrijke randvoorwaarde voor Holland-marketing: het is internationaal toepasbaar. Naast socio-demografische kenmerken is het model gebaseerd op levensstijl, waarden, behoeften, motivaties en de belevingswereld van de consument.

Doelgroepindeling NBTC
Doelgroepindeling NBTC

NBTC heeft, samen met Motivaction en BSUR, deze doelgroepbewerking uitgewerkt in persona’s. Hierdoor kan nog beter worden ingespeeld op de behoeften van de consument. Dit draagt bij aan de doelstelling van NBTC om meer bezoekers en bestedingen naar Nederland te verleiden.

Consument centraal
NBTC heeft per persona een paspoort gemaakt waarin in één oogopslag helder is hoe de doelgroep in het leven staat. Maartje Schouten, marketing consultant NBTC: “We hebben de paspoorten ontwikkeld om de doelgroep tot leven te brengen en toegankelijk te maken, zowel voor intern gebruik als voor partners. Het is een stap die we hebben gezet om nog beter in te kunnen spelen op de behoeften van de consument. In onze branding- en marketingstrategie zetten we de consument centraal. Daardoor maken we concepten en campagnes die de doelgroep aanspreekt en beweegt om naar Nederland te komen.”

Persona’s
Schouten: “Persona’s zorgen voor een duidelijke focus. Voor ons, maar ook voor onze partners. Ze geven antwoord op vragen als: ‘Wat beweegt de doelgroep?’, ‘Welke media gebruiken ze?’ en natuurlijk ‘Hoe kunnen we ze overtuigen?’. Daarnaast kunnen ze als hulpmiddel gebruikt worden om de juiste doelgroep te bepalen; waar liggen de kansen? Tot slot zijn ze een uitstekende basis voor conceptontwikkeling en communicatievraagstukken. Kortom, de boodschap en de communicatie kunnen nóg beter afgestemd worden op de behoeften van de consument. En daar profiteert de BV Nederland van én de ondernemer.” In de toeristische marktbewerking richt NBTC zich op vijf doelgroepen en persona’s: Mainstream (Peter), Traditional (Mary), Upper-class (Paul), Postmodern (Nora) en Achiever (Michael).

Meer informatie: www.nbtc.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *