De Nederlandse kampeerders blijven caravans en campers kopen, maar daarin gingen zij in 2010 zeer prijsbewust en weloverwogen te werk. Het aantal nieuwe caravans nam af met 10,4 procent ten opzichte van 2009, maar dat werd weer grotendeels gecompenseerd door de verkoop van jonge occasions (tot 5 jaar oud) die juist met 5,1 procent toenam.
Op de campermarkt was eenzelfde ontwikkeling waar te nemen: de verkoop van nieuwe kampeerauto’s daalde in 2010 licht, met 4 procent ten opzichte van 2009, maar de afzet van jonge gebruikte exemplaren nam toe met bijna 4 procent. In 2010 werden er in totaal 9.187 nieuwe caravans en 1.297 nieuwe kampeerauto’s verkocht in Nederland. In dezelfde periode verkochten de caravan- en camperbedrijven 13.458 gebruikte caravans en 4.770 gebruikte campers. Het totale park blijft met zo’n 480.000 caravans en ongeveer 60.000 kampeerauto’s stabiel en daarmee blijven de Nederlanders Europees koploper op kampeergebied. Dat is ook te merken aan de zorg die wordt besteed aan het kampeermiddel. In 2010 werd bij de BOVAG-caravanbedrijven namelijk een recordaantal onderhoudsbeurten uitgevoerd.
Schaarste door populariteit
Hans Louwers, manager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: ‘Een jong gebruikte caravan biedt doorgaans vrijwel hetzelfde comfort als een nieuwe. Denk aan een boiler, toilet, een vast bed en een koelkast met vriesvak, terwijl de prijsstelling wat gunstiger is. Maar met de groeiende populariteit ontstaat er ook schaarste. Voorraden nemen af en de occasionprijzen lopen juist weer op, waardoor het prijsverschil met een nieuwe kleiner wordt. Met het kampeerseizoen in aantocht is het dus zaak snel je slag te slaan.’
Luxe is de trend
In 2011 verwacht Louwers geen grote veranderingen qua aantallen op de caravan- en campermarkt. Toch zijn er wel wat interessante ontwikkelingen gaande. Louwers: ‘Kamperen blijft onverminderd populair in Nederland. Luxe is daarin de trend: campings bieden meer comfort en kampeermiddelen moeten van alle gemakken voorzien zijn. Vouwwagens worden moderne tenttrailers die in een handomdraai uit te klappen zijn, caravans nemen de luxe van thuis mee in de vorm van lederen bekleding en bij campers zien we complete flat-screens en sound-systems . De verkoop van nieuwe caravans en campers zal naar verwachting stabiliseren.’
Bron: Bovag