• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst
Pretwerk

Pretwerk

...Ondernemend recreatienieuws...

  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Home
  • Agenda
  • Actueel
  • Insight
  • Productnieuws
  • Zoeken

Minder nieuwe caravans verkocht in 2010

13 januari 2011 by Redactie Reageer

De Nederlandse kampeerders blijven caravans en campers kopen, maar daarin gingen zij in 2010 zeer prijsbewust en weloverwogen te werk. Het aantal nieuwe caravans nam af met 10,4 procent ten opzichte van 2009, maar dat werd weer grotendeels gecompenseerd door de verkoop van jonge occasions (tot 5 jaar oud) die juist met 5,1 procent toenam.

Op de campermarkt was eenzelfde ontwikkeling waar te nemen: de verkoop van nieuwe kampeerauto’s daalde in 2010 licht, met 4 procent ten opzichte van 2009, maar de afzet van jonge gebruikte exemplaren nam toe met bijna 4 procent. In 2010 werden er in totaal 9.187 nieuwe caravans en 1.297 nieuwe kampeerauto’s verkocht in Nederland. In dezelfde periode verkochten de caravan- en camperbedrijven 13.458 gebruikte caravans en 4.770 gebruikte campers. Het totale park blijft met zo’n 480.000 caravans en ongeveer 60.000 kampeerauto’s stabiel en daarmee blijven de Nederlanders Europees koploper op kampeergebied. Dat is ook te merken aan de zorg die wordt besteed aan het kampeermiddel. In 2010 werd bij de BOVAG-caravanbedrijven namelijk een recordaantal onderhoudsbeurten uitgevoerd.

Schaarste door populariteit
Hans Louwers, manager BOVAG Caravan- en Camperbedrijven: ‘Een jong gebruikte caravan biedt doorgaans vrijwel hetzelfde comfort als een nieuwe. Denk aan een boiler, toilet, een vast bed en een koelkast met vriesvak, terwijl de prijsstelling wat gunstiger is. Maar met de groeiende populariteit ontstaat er ook schaarste. Voorraden nemen af en de occasionprijzen lopen juist weer op, waardoor het prijsverschil met een nieuwe kleiner wordt. Met het kampeerseizoen in aantocht is het dus zaak snel je slag te slaan.’

Luxe is de trend
In 2011 verwacht Louwers geen grote veranderingen qua aantallen op de caravan- en campermarkt. Toch zijn er wel wat interessante ontwikkelingen gaande. Louwers: ‘Kamperen blijft onverminderd populair in Nederland. Luxe is daarin de trend: campings bieden meer comfort en kampeermiddelen moeten van alle gemakken voorzien zijn. Vouwwagens worden moderne tenttrailers die in een handomdraai uit te klappen zijn, caravans nemen de luxe van thuis mee in de vorm van lederen bekleding en bij campers zien we complete flat-screens en sound-systems . De verkoop van nieuwe caravans en campers zal naar verwachting stabiliseren.’

Bron: Bovag

Categorie: Verblijfsrecreatie Tags: caravans

Logging In...

Profile cancel

Sign in with Twitter Sign in with Facebook
or

Not published

Primaire Sidebar

Convious campagne

Productnieuws

Frans pretpark Le PAL kiest voor Smash & Reload als eerste interactieve dark ride

Ervaren professionals uit de recreatie starten een nieuw adviesbureau: TDAC

Landelijk congres Vitale Vakantieparken op 2 juni

Recreatie Vakbeurs 2022 breidt uit met segment ‘horeca’

Grootste en snelste achtbaan van Denemarken door Vekoma gebouwd in Fårup Sommerland

Meer over Productnieuws »

Wekelijkse (gratis) nieuwsbrief

Agenda

jun 30
08:00 - 17:00

Expertmeeting Retailtainment

Bekijk kalender

Recente reacties

  • edwin op Regelgeving voor springkussens en inflatables m.i.v. 2021
  • J.W. Gutterswijk op Landal Mooi Zutendaal (Be) breidt uit met houtskeletbouw villa’s
  • Jan Cramer op Rechtbank steunt plannen gemeente Amsterdam voor krimp van de rondvaartvloot

Secundaire Sidebar

Insight

Informeren met filmpjes helpt Parkvakanties aan snelle groei van het bereik

Tekort aan personeel is grote bedreiging voor de recreatiesector

De gast betaalt de (energie)rekening – Pay-Per-Use

EuroParcs brengt duurzame intenties ook al in de praktijk op de parken

Nieuwe technieken geven traditionele attracties een nieuw leven

Lees meer over Insight »

Kennispartners

Insiders

Kopare Development

Boldmove Nation

Convious

Van Hoorne Entertainment

Stratech

ZKA Leisure

Kruidenier

BCE leisure

ACSI

Recreatheek

ABN AMRO

Creative Structures

Team Animation

ZKA Strategy

Parkvakanties

Speelplan

CampPlus

RED online marketing

Toegankelijke recreatie

Pleisureworld

Bureau Snugger

Amusement Hub

loader-image
Soekky Stories
Livinwood
Maxxton
Recreatie Noord-Holland
Convious
Joint Projects

Footer

Pretwerk.nl is een platform voor professionals in de brede definitie van de vrijetijdssector. Wilgenroos 11 4102 KL, Culemborg E-mail: redactie@pretwerk.nl

Onze privacyverklaring

Links

  • Adverteren op Pretwerk
  • Colofon

Volg ons

  • Pretwerk.nl RSS
  • Twitter
  • LinkedIn

Copyright © 2022 · Pretwerk · Site door: buro KREAS