Meer cruiseschepen in Amsterdam verwacht

De havens van Amsterdam en IJmuiden verwelkomen jaarlijks een groot aantal cruiseschepen. In 2013 zullen in totaal 182 (143 Amsterdam, 39 IJmuiden) zeecruiseschepen de Amsterdamse havenregio bezoeken, met naar schatting ruim 350.000 passagiers. Komend jaar worden 192 (150 Amsterdam 42 IJmuiden) cruiseschepen verwacht. De cruise is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid, zo was er in 2010 nog sprake van in totaal 102 cruiseschepen. (91 Amsterdam, 11 IJmuiden)

Cruiseschepen voor de kust van IJmuiden (foto: Max Dijksterhuis)
Cruiseschepen voor de kust van IJmuiden (foto: Max Dijksterhuis)

Toeristische voorzieningen
De havens van IJmuiden en Amsterdam zijn populaire cruisehavens vanwege hun ligging ten opzichte van Schiphol, de bereikbaarheid van de toeristische voorzieningen en de moderne terminals van de Passenger Terminal Amsterdam en de Felison Terminal in IJmuiden. De cruisesector is goed voor naar schatting 90 miljoen euro omzet in de Amsterdamse regio. Elk aangelegd schip staat gemiddeld voor tussen de 350.000 en 600.000 euro omzet. Daar vallen de werkzaamheden van de nautische dienstverleners onder en de omzet van bestedingen van passagiers en bemanning in de regio. De sector staat voor ruim 1100 banen.

Riviercruises
Ook het aantal riviercruiseschepen in Amsterdam en de rest van Noord-Holland zit de laatste vijf à zes jaar stevig in de lift, aldus Gerson. “Ook hier geldt dat door een intensieve samenwerking tussen alle partijen, maar ook een driejarige subsidie van de provincie Noord-Holland, veel in gang is gezet.” Inclusief de motorchartervaart, zijn riviercruises in Noord-Holland goed voor een jaaromzet van 54 miljoen euro en zo’n 480 arbeidsplaatsen. De recente doop van tien gloednieuwe riviercruiseschepen van Viking River Cruises bij PTA is volgens de ACP-voorzitter een goede indicatie voor het toenemend belang van Amsterdam als internationale aanloophaven.

Amsterdam als bestemming
De (zee)cruises die Amsterdam aandoen worden door ‘Amsterdam Cruise Port’ onderverdeeld in twee categorieën;

  • – De Turnarrounds; gericht op passagiers die Amsterdam als opstapplaats of eindstation hebben. Deze cruises stoppen relatief kort in Amsterdam. Een deel van de buitenlandse passagiers die Amsterdam als eindbestemming hebben, knopen er nog een aantal dagen verblijf in de hoofdstad aan vast.
  • – De Cruise Calls: In dit geval is Amsterdam een toeristische tussenstop op een cruise. Deze passagiers verblijven over het algemeen wat langer in de stad.

Amsterdam Cruise Port is een stichting waarin 48 bedrijven samenwerken die belang hebben bij cruisetoerisme in de regio Amsterdam.

Interessante doelgroep voor lokale recreatiebedrijven?
Uit onderzoek blijkt dat de cruisepassagier, in de tijd dat hij in de haven verblijft, een bovengemiddelde besteding heeft. De verblijfsduur is echter beperkt. Uit een artikel door ZKA leisure consultants blijkt dat een zeecruiseschip in Amsterdam, de regio gemiddeld bijna € 0,5 miljoen oplevert; een riviercruiseschip gemiddeld ongeveer € 40.000. Ook het feit dat het internationale cruisetoerisme groeit, maakt dit tot een interessante markt.
Een kanttekening wordt geplaatst door een Noors onderzoek, die er op wijst dat cruises een beperkte meerwaarde opleveren voor de lokale economie. Belangrijkste reden is dat veel voorzieningen aan boord aanwezig zijn (o.a. restaurants e.d.)

Meer informatie:
www.amsterdamcruise.nl (Amsterdam Cruise Port)
www.portofamsterdam.nl (havenbedrijf Amsterdam)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *