‘Last minute’ verliest terrein

De Duitse website Generation Plus constateert dat het belang van ‘Last Minutes’ bij vakantieboekingen afneemt. Dat heeft deels te maken met een verschuiving naar vroegboekkortingen, maar ook met marketingcampagnes die het begrip ‘last minute’ alleen gebruiken om klanten te trekken, maar nauwelijks wezenlijk voordeel bieden. 

happy clockIn Duitsland heeft men rondom het begrip ‘Last minute’ enkele duidelijke voorwaarden opgesteld; het betreft een reis die binnen 14 dagen wordt ondernomen, en het aanbod moet een duidelijk kostenvoordeel bieden. Wie niet aan die voorwaarden voldoet, doet aan etikettenzwendel.

Aanbieders van vakanties steken hun reclamegelden tegenwoordig liever in de promotie van vroegboekkortingen, dan in Last minutes. In 2012 bleek dat meer dan 50% van de vakantiegangers in Duitsland, zijn reis meer dan 4 maanden van tevoren boekt. Een kleine 8% boekte via een last minute.

Ook de marketingafdelingen hebben bijgedragen aan de inflatie van het begrip ‘Last minute’. Zij bedachten o.a. de termen Super Last Minute, of Last Last Minute. Om het reisaanbod goedkoop te maken, worden paketten steeds vaker gestript, waardoor er uiteindelijk meer bijkomende kosten zijn. Vaak weggelaten zijn ‘de transfers van vliegveld naar hotel’ of de all-inclusive wordt geschrapt.

Lees het hele verhaal op: www.generationplus.de (Duitstalig)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *