Lastminute steeds vaker een holle kreet

Lastminute-reizen voor een spotprijs die binnen een paar dagen vertrekken, bestaan nog nauwelijks. Uit onderzoek van de Reisgids van maart/april van de Consumentenbond blijkt dat de term ‘lastminute’ te pas en te onpas wordt gebruikt. Vertrekdata liggen soms meer dan een maand na de boekingsdatum en de aangeboden reizen zijn vaak niet goedkoper dan reguliere aanbiedingen.

De term ‘lastminute’ levert in een zoekmachine meer dan een miljard resultaten op, variërend van vertrek op dezelfde dag tot vertrek over anderhalve maand. Sommige aanbiedingen blijken ook niet te kloppen: de reis is niet meer beschikbaar of het vliegtuig is al vertrokken. De onderzoekers vonden online zelfs reizen van het failliete Oad. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ”Lastminute is een holle marketingterm geworden en consumenten zien door de bomen het bos niet meer. Prijzen vergelijken blijft lonend, maar je doet er goed aan ook naar andere aanbiedingen, zoals bijvoorbeeld vroegboekkortingen, te kijken. Die aanbiedingen zijn vaak net zo aantrekkelijk, en een stuk flexibeler qua vertrekdata.”

Op goed geluk
Ook offline is ‘lastminute’ niet meer wat het geweest is. Met een koffer op goed geluk naar de luchthaven levert weinig op. Op Schiphol worden zogenaamde lastminute-reizen aangeboden, maar het vertrek is vaak pas over enkele weken en de prijs verschilt nauwelijks van online-aanbiedingen.

Bron: consumentenbond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *