Korte hotelvakantie in eigen land steeds populairder

Nederlanders gaan steeds vaker op een korte hotelvakantie in eigen land. Over de eerste zes maanden van 2012 groeide het aantal binnenlandse hotelvakanties met zo’n 10% naar ruim 1,8 miljoen. Als deze groei doorzet, komt het aantal hotelvakanties in eigen land aan het eind van het jaar uit op het recordaantal van 4 miljoen. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO) 2012 van NBTC-NIPO Research.

Luxe voor aantrekkelijke prijs
Kees van der Most, directeur NBTC-NIPO Research: “Het aantal binnenlandse hotelvakanties groeit, maar tegelijkertijd zien we dat de bestedingen dalen. Deze daling kan verklaard worden door het groeiend aantal aanbiedingen en acties vanuit de hotellerie. Daarnaast speelt ook de opkomst van veiling- en kortingssites een rol.” Met de relatief lage prijzen speelt de sector in op de consument die graag op vakantie wil en op zoek is naar voordeel. “Een scherp geprijsde hotelvakantie biedt, in deze economisch sombere tijden, een stukje luxe tegen een aantrekkelijke prijs,” aldus Van der Most.

Meeste hotelvakanties in stad
Het merendeel van de binnenlandse hotelvakanties, zo’n 30%, wordt in een stad doorgebracht. Daarbij zijn met name Maastricht en Den Haag populair. Daarnaast zijn ook hotelvakanties in bos- en heidegebieden en aan de kust populair. De meest populaire regio’s voor een binnenlandse hotelvakantie zijn: 1. Noordzeebadplaatsen, 2. Zuid-Limburg en 3. de Veluwe.

Opkomst veiling- en kortingssites
Van der Most: “Iets minder dan de helft van alle boekingen wordt rechtstreeks bij het hotel gedaan, 55% boekt via boekingssites. Binnen de boekingssites zien we een behoorlijke opkomst van veiling- en kortingssites. Ruim 15% van alle boekingen komt voor rekening van deze websites.”

55-plussers en hogere inkomens
Mede door de aantrekkelijke prijzen wordt een hotelvakantie bereikbaarder voor een groter publiek. “Toch ondernemen gemiddeld meer 55-plussers en mensen met hogere inkomens een hotelvakantie. Dit zijn belangrijke doelgroepen voor de hotellerie. Zo’n 60% van de binnenlandse hotelvakantiegangers is welgesteld en zo’n 40% is 55-plus,” aldus Van der Most.

Bron: persbericht Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *