In rapport ‘Hotel 2020’ geeft de ING adviezen aan ondernemers in de hotelsector, die overigens ook prima bruikbaar zijn in andere sectoren van de verblijfsrecreatie: Het loont om goed te anticiperen op belangrijke trends als duurzaamheid, toenemende internationalisering, groeiende internetgebruik en demografische ontwikkelingen. Enerzijds om de omzet te verhogen, anderzijds om te kijken naar de mogelijkheden om efficiencywinst te behalen.
Het rapport is opgebouwd rondom een aantal ontwikkelingen:
1.) Internationalisering biedt grote kans
In 2011 groeide de buitenlandse hotel- en pensionovernachtingen al richting een aantal van zeventien miljoen (ruim de helft van alle overnachtingen) en wanneer de gemiddelde groei van de afgelopen jaren doorzet, zal dit in 2020 uitkomen op ruim 18,5 miljoen overnachtingen.
2.) Vergrijzing creëert mogelijkheden
In 2020 is de groep 50-plussers flink gegroeid en liggen er kansen voor hotels die zich op deze doelgroep richten. Zo kunnen hotels die van alle gemakken (zoals: fitnessruimte, zwembad en spa) voorzien zijn, inspelen op de behoefte van oudere gasten, die veelal meer gemak en comfort wensen.
3.) Duurzaam wordt de standaard
Een duurzame bedrijfsvoering is voor hotels bij uitstek een manier om onderscheidend vermogen te bieden en extra gasten te trekken. Een duurzaam hotel heeft een aantrekkingskracht op een steeds grotere groep mensen. In 2020 voeren de meeste hotels een duurzaam beleid.
4.) Online strategie steeds belangrijker
Hotels met een online strategie profiteren van de toenemende aanwezigheid van consumenten op internet. Door de beschikbaarheid van mobiel internet en de opkomst van mobiele apparatuur met internetmogelijkheden zijn (potentiële) hotelgasten meer en meer online. Deze trend zet de komende jaren naar verwachting door.
Bekijk het hele rapport op www.ing.nl