Hotelsector profiteert van superjaar in Amsterdam

Onder de naam ‘Amsterdam 2013’ staat de hoofdstad dit jaar in het teken van een groot aantal mijlpalen, waaronder de opening van het Rijksmuseum en het 400-jarig bestaan van de grachten; de kroning van de koning kwam dar nog bij als kers op de taart. Uit cijfers van de Amsterdamse hotelsector over het eerste kwartaal blijkt dat ook het bedrijfsleven goed meeprofiteert.

Koninginnedag 2013 - 004
dag van de kroning van de koning

In het eerste kwartaal van 2013 werden 2,3 miljoen hotelovernachtingen in Amsterdam geregistreerd. Dit zijn er 220.000 meer (10,7% stijging) dan in het eerste kwartaal van het voorgaande jaar. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Amsterdam is hiermee de hoogste stijger van Europa, gevolgd door Berlijn en Hamburg.

Meer hotelkamers en hogere bezetting
Amsterdam heeft na London de hoogste kamerbezettingsgraad van Europa. Om haar aantrekkingskracht voor congressen en touroperators niet te verliezen is het beleid erop gericht om meer hotels in de stad te openen. De stijging van het bezoekersaantal betreft voornamelijk vrijetijdsbezoekers, waarbij het opvallend is dat er ruim 25% meer Nederlandse bezoekers naar Amsterdam zijn gekomen. Het aantal buitenlandse bezoekers is met meer dan 7% gestegen. Buitenlandse bezoekers komen voornamelijk uit de ons omringende landen zoals Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Amsterdam ontvangt ook steeds meer bezoekers uit de zogenaamde BRIC landen.

Landelijk
De 10,7% stijging van het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam in het eerste kwartaal van dit jaar is ver boven de landelijke groei van 1,9%. In het eerste kwartaal van 2012 waren ongeveer 30% van alle overnachtingen in Nederland in Amsterdam. In het eerste kwartaal van 2013 ligt het aandeel van Amsterdam op 32%.

Regio profiteert mee
Tijdens een persbijeenkomst van de marketingorganisatie voor Amsterdam en Noord-Holland, werd toegelicht dat toeristenmagneet Amsterdam steeds mee de regio wil betrekken bij de promotie. Dat heeft voordelen voor zowel Amsterdam als de regio. Zo heeft Amsterdam er bijvoorbeeld ineens een kustlocatie (Zandvoort), een kaasmarkt (Alkmaar) en diverse andere attracties bij. De regio profiteert van de bezoekers die vanuit Amsterdam een dagtocht ondernemen. De totale verblijfsduur van de toerist kan hiermee ook een impuls krijgen.

Amsterdam 2013
Het feestelijk jaar Amsterdam 2013 heeft de ambitie het aantal bezoekers voor de komende jaren te laten stijgen. Amsterdam Marketing streeft ernaar om deze duurzame groei te bewerkstelligen, zodat de stad ook in de toekomst vele toeristische en zakelijke bezoekers kan verwelkomen. De vele media-aandacht voor de bijzondere jubilea in Amsterdam 2013 speelt hierbij een belangrijke rol. In 2012 telde Amsterdam 10 miljoen hotelovernachtingen door 5,7 miljoen hotelgasten, waardoor een hotelverblijf gemiddeld 1,85 nacht duurde. De cijfers voor 2013 lijken hoger uit te gaan pakken. De musea worden drukker bezocht en ook de attracties tonen hogere bezoekcijfers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *