Hotelprijzen stegen 2% in eerste helft van 2014

Wereldwijd zijn de hotelprijzen in het eerste halfjaar van 2014 met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei in de Nederlandse hotelmarkt steekt daar bescheiden bij af, met een stijging va 2%. Dat blijkt uit de laatste Hotel Price Index van Hotels.com. Reizigers betaalden in Nederland gemiddeld €124 voor een hotelovernachting.

hpi hotels-com eerste helft 2014Verschillen per stad
Maar ook binnen Nederland zijn er duidelijk verschillen te onderscheiden in prijsontwikkeling. In Amsterdam gemiddeld €142 per hotelovernachting, €6 (+5%) meer dan de €136 in de eerste helft van vorig jaar. Op plaats twee en drie van de stedenlijst met gemiddelde prijzen voor een hotelovernachting volgen, net als vorig jaar, Maastricht (€108 / -4%) en Den Haag (€106 / 0%).
Waar Rotterdam in de eerste helft van vorig jaar nog de grootste landelijke stijger was, daalden de hotelprijzen per overnachting hier in de eerste helft van 2014. Veel nieuwe hotels in Rotterdam hebben de afgelopen maanden hun deuren geopend; van budget tot 5-sterren accommodaties. De gemiddelde hotelkamerprijs in Rotterdam daalde daardoor onder het landelijke gemiddelde. Tijdens de eerste helft van 2014 betaalden reizigers gemiddeld €92 voor een hotelovernachting in Rotterdam, een daling van 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Internationale ontwikkeling
Nu het vertrouwen in het economische herstel in met name Europa lijkt toe te nemen en de consument zijn reisbudget verhoogde, is de gemiddelde hotelkamerprijs in de eerste zes maanden van 2104 wereldwijd met 4% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Europa en het Midden-Oosten rapporteerden een stijging van 5%. Voor beide regio’s was dit de sterkste groei in 6 jaar. De Noord-Amerikaanse groeicijfers werden versterkt door de resultaten in de VS, waar de bezettingsgraad van hotelkamers in juni een record voor deze eeuw betekende, aldus Smith Travel Research.

Amsterdam
Amsterdam

Johan Svanstrom, President van Hotels.com, zegt: “De eerste helft van 2014 heeft een veelbelovende start gekend voor de gehele reisbranche. De vraag naar zowel het internationaal toerisme, als naar het zakelijk reizen, blijft hoog en zodoende zagen wij de grootste stijging van de HPI sinds begin 2012. Voor het eerst hebben wij zelfs twee regio’s met een regionale index, die hun pre-crisis niveau hebben ingehaald.”

Bron: persbericht Hotels.com

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *