Hotelovernachting in Europa steeds goedkoper

De kosten van een hotelovernachting dalen nog steeds in prijs. Zo blijkt uit een vergelijkend onderzoek op boekingssite HotelSpecials.nl dat de gemiddelde hotelkamerprijs in 2011 met 2% daalde ten opzichte van het voorgaande jaar. Ook in het begin van 2012 zet deze trend door. Reden: de economische crisis.

Trend vanaf juli 2011
In het onderzoek is de gemiddelde prijs die de gast in 2011 betaalt voor een hotelovernachting in de Benelux, Duitsland en Frankrijk vergeleken met de prijs van hotelkamers in dezelfde periode een jaar eerder. Uit de gegevens is vanaf juli 2011 een duidelijke prijsdaling zichtbaar ten opzichte van 2010. Vanaf dat moment constateren we dan ook de ontwikkeling van een trend.

Nederlander zoekt vakantie dichter bij huis
Volgens R. Hofstede, managing partner van Hotel Booker B.V. is de economische crisis de oorzaak van deze trend. “Hotels zijn hier door genoodzaakt hun kamerprijzen te verlagen. Daarnaast proberen ze door extra korting op langere verblijven te bieden, de consument te verleiden voor een vakantie dichter bij huis”, aldus Hofstede.

Duitsland grootste daler
Bij vergelijking tussen de bestemmingslanden op HotelSpecials.nl is de gemiddelde kamerprijs in Duitsland het meest gedaald. In 2011 betaalt de consument bij onze oosterburen maar liefst 7% minder voor een hotelkamer. Ook in de andere bestemmingslanden op de boekingssite is een duidelijke afname in prijs zichtbaar. Zo nemen Nederland en Luxemburg een gedeelde 2e plek in met een daling van 3%.

Kamerprijs Vlaanderen in de lift
Opvallend is dat ten opzichte van 2010 in 2011 de gemiddelde kamerprijs in bestemming Vlaanderen juist een fikse stijging ondergaat. Voor een hotelkamer groeit de prijs in een jaar tijd met maar liefst 6%. Aanleiding hier van is een sterkere aantrekking vanuit de zakelijke markt waardoor de Vlaamse hotel business niet langer afhankelijk is van een toestroom aan vrijetijdsgasten.

Vooruitzicht 2012: einde nog niet in zicht
Ook in het begin van 2012 blijven we een daling in prijs zien. De gemiddelde prijs voor een hotelovernachting ligt dan ook 5% lager dan in 2011 in dezelfde periode. Dit geldt voor alle bestemmingslanden op HotelSpecials.nl, maar de grootste daler is en blijft Duitsland. Kortom: hotels blijven de Nederlander verleiden door hun prijzen aan te scherpen.

Bron: Hotelspecials.nl

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *